L´Oreals påståenden om att en kräm hade utslätande effekt var vilseledande, enligt Marknadsdomstolen. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Påståenden om krämers effekt måste bevisas

En ny dom gör det svårare för skönhetsindustrin att påstå att deras ansiktskrämer minskar eller tar bort rynkor, om det inte finns bevis för det.

Konsumentombudsmannen hade stämt företaget L´Oreal Sverige i Marknadsdomstolen för deras reklam.

Företaget hade gjort reklam för två skönhetsprodukter, och påstått att en av dom kunde ta bort rynkor helt och att den andra kunde släta ut dem med 70% på en månad.

Marknadsdomstolen anser att reklamen är vilseledande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".