Atlas Copco:

"Möjligheterna större än hoten i Kina"

"Vi ska vara en odiskutabel marknadsledare i Kina"
2:01 min

För de stora svenska exportföretagen har Kina och den kinesiska marknaden allt mer blivit ett janusansikte som både ler och hotar. Det gäller också för Atlas Copco. Kina är den enskilt största marknaden för bolaget och det är extremt viktigt att vara där, säger koncernchefen Ronnie Leiten.

– Det är mycket viktigt att vara marknadsledande i den verksamhet Atlas Copco bedriver i Kina, säger Ronnie Leiten under en kapitalmarknadsdag i Stockholm.

Hela direktionen är på plats utom chefen för all verksamhet i just Kina. Problem med flyg är orsaken.

Koncernledningen för gruv- och anläggningsteknik finns inte längre i Stockholm utan är flyttad till Kina, säger Ronnie Leiten.

– I framtiden kommer vi att möta en hårdare konkurrens från kinesiska bolag. Då är det bättre att spela på deras hemmaplan och se till att du är stark. Det är där vi gjort Kina till vår hemmamarknad och att vi ska vara en odiskutabel marknadsledare i Kina.

– Visst finns det en risk för industrispionage och teknikkopiering. Men motmedlet är inte kontroll och gå in i en försvarsposition.

– Det gäller att springa fort, att ha en snabb utveckling och att alltså vara ett strå vassare än konkurrenterna. Det är ett bättre försvar än att vara misstänksam.

– Möjligheterna är större än hoten. Om fem år räknar Atlas Copco med ha flera anställda i Kina är dagens 4 000 personer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".