"Systembolaget måste ändra sina rutiner"

Systembolaget måste ändra organisation och rutiner för att förhindra nya mutskandaler. Det säger Systembolagets egen konsult, straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud.

– De kommer behöva se över sina rutiner. Det är väldigt viktigt att se till att det finns så lite möjligheter som möjligt att låta enskilda personer bestämma. Det kan vara så att man är flera om att bestämma beställningarna till en butik, att man är flera som bestämmer placeringen i butiken och inköpsrutiner, säger Madeleine Leijonhufvud.

Madeleine Leijonhufvud ingår i bolagets så kallade ”etiska råd” som ska hjälpa Systembolaget att reda ut muthärvan. Hon har ett förflutet som chef för institutet mot mutor och hon hävdar att ju fler som är inblandade i besluten, desto mindre är risken för mutkultur.

Stora avstånd
Ju större makt som hamnar på en enskild individ, desto större risk. Hon pekar också på en annan viktig orsak till mutkulturen inom Systembolaget.

– Det har funnits ett stort avstånd mellan huvudkontoret och butikerna, ett utrymme som kanske tagits tillvara av leverantörerna som har skapat relationer. Den situationen är viktig att göra något åt, för om det inte finns känsla av samhörighet inom en organisation då finns det större utrymme för mutor.

Ska stärka kontakten
Systembolagets ledning delar Madeleine Leijonhufvuds analys, säger informationschefen Björn Rydberg till Ekot. Diskussioner pågår om att dela ansvaret för beställning och placering i butikerna på flera personer.

Det kan bli aktuellt med tätare besök från huvudkontoret ute i butikerna.

28 områdeschefer tillsattes 2002. De ska också användas för att stärka kontakten mellan ledningen och butikerna samt öka kontrollen, säger Björn Rydberg.

”Svenskarna har varit naiva”
Madeleine Lejinhufvud tror att en annan orsak till att mutor kunnat förekomma så länge inom Systembolaget är den svenska självbilden.

– Det finns och har funnits en naivitet här i Sverige. Vi har inte velat tro att mutor förekommer här. Men det är viktigt att man inte är naiv här.

Systembolaget ska inte bara se över rutinerna i butikerna. Även huvudkontorets centrala inköp och provningar av varor ska ses över för att eliminera eventuella mutrisker, säger presschefen Björn Rydberg till Ekot.

Ändrad attityd
Uppmärksamheten kring muthärvan har skadat Systembolagets anseende och tvingat fram åtgärder. Madeleine Leijonhufvud tror att uppmärksamheten kan ha påverkat andra företag.

– Jag tror möjligen att den här historien kan leda till en ändrad attityd och man kan ju hänvisa till det som hänt inom Systembolaget och säga att man inte vill att det ska se ut så i ens egen organisation, säger Systembolagets konsult Madeleine Leijonhufvud.

Ola Henriksson
ola.henriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".