Orättvist betygssystem

Betygssystemet fungerar inte likvärdigt i hela landet, den kritiken riktar Riksrevisionen främst mot regeringen och skolans statliga tillsynsmyndigheter.

Riksrevisionen har gjort för lite för att öka kunskapen hos rektorer och lärare om betygssystemet, säger riksrevisor Kjell Larsson.

– Det är lite oklart för mig varför det har tagit nio år innan frågan kommer upp på dagordningen ordentligt för en likvärdig betygssättning är ju inte bara oerhört viktigt för den enskilde individen utan det är ju också väldigt viktigt för hur man ska styra skolan och hur skolan ska utvecklas, säger han.

Uppföljning av betygen
Det nuvarande målrelaterade betygssystemet infördes för snart tio år sedan och enligt Riksrevisionen har staten inte gjort tillräckligt för att se till att betygen säger samma sak om elevernas kunskaper, oavsett vilken skola de går i.

Skolverket och Myndigheten för skolutveckling borde bättre följa upp att betygen får samma värde, till exempel genom nationella prov i fler ämnen än nuvarande matematik, svenska och engelska.

Fortbildning
Ett annat förslag från Riksrevisionen är att skolledningarna får tydligare ansvar för att se till att betygen sätts på rätt sätt. Lärarna vid Fruängens skola i södra Stockholm får under en tid fortbildning i att sätta betyg. Skolan samarbetar också med andra skolor för att sätta rättvisare betyg.

Siv Wallin är skolans rektor.

– Jag tror att det är väldigt lätt ändå för lärarna och de professionella att bli färgade av det område där man arbetar. Så det gäller ju att ändå se till vad är det för krav på varje betygsnivå i det här ämnet och försöka frånse vilken lokalitet som man sätter det här betyget i egentligen. Det är riktigt professionellt, men det är svårt, säger hon.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".