Fler olyckor när bilismen ökar i Kina

I Kina växer bilparken med 50 procent varje år trots att de billigaste bilarna kostar lika mycket som fem årslöner för en medelinkomsttagare. Den expanderande bilismen har medfört en drastisk ökning av trafikolyckorna.

Wang Yang vrider om startnyckeln på sin nya bil av märket Chery, tillverkad i Kina. Det är en liten diskret ljusblå grå skinande blank bil.

Wang berättar att hon sparat pengar länge. De senaste dagarna har hon varit hos olika bilhandlare innan hon fastnade för en Chery.

– Den är liten och passar en kvinnlig förare, säger hon. Hon har betalat 66 000 yuan för bilen. Det är ungefär lika mycket i kronor.

Hon ska använda bilen för att åka till jobbet på ett kontor, 20 kilometer från bostaden. Hon sparar kanske 20 min i varje riktning. Med buss tar resan till och från jobbet mer än en timma.

Växer med 50 procent
I Kina har fyra miljoner familjer egen bil. Bilparken växer med 50 procent varje år.

Det går att få en kinesisk bil för strax under 30 000 kronor, vilket motsvarar närmare fem-sex årslöner för en medelinkomsttagare i Peking, där lönerna är betydligt högre än på landsbygden.

Flera unga bilköpare får hjälp av föräldrar, som sparat pengar och som själva inte drömt om bil eller att ta körkort.

Den oerhört snabba ökningen av bilparken har medfört ett stigande antal olyckor.

Förra året dödades mer än 100 000 människor i trafiken i Kina. Oerfarna överoptimistiska förare och stor konkurrens om utrymmet på gator och vägar med cyklister spelar in.

Föroreningarna ökar
Bilismen bidrar också till ökade föroreningar. Sju av världens tio mest förorenade städer finns i Kina.

Vid den jättelika bilförsäljningsparken Yayuntsun, där fler än ettusen bilförsäljare huserar hörs också varningar i högtalare utanför bilbutikerna.

– Se upp för oseriösa bilhandlare, varnar högtalarrösten.

Försäljaren Zhang Yi klagar över att affärerna inte går lika bra i år som förra året.

– Vi säljer bara 50 procent i dag jämfört med för ett år sedan, säger försäljare Zhang. Orsaken är ökad konkurrens. Zhang berättar att den kinesiska bilen Forel är den mest lättsålda i dag. Den går att få för omkring 50 000 kronor.

De kunder som kommit mest för att titta och fantisera om den nya bilen kan handla av en påpasslig gatuförsäljare, som parkerat sig vid bilaffärskomplexet.

I väntan på drömbilen är det en och annan som åker hem med den senaste radiostyrda Mercedesmodellen i en kartong. Bilen kan öppna dörrar, taklucka och baklucka och mycket mer.

Lars Gunnar Erlandson, Peking
lars-gunnar.erlandson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista