Journalister i Ryssland tystas

En av Rysslands mest kända tv-journalister fick sparken i onsdags, efter att ha gjort en kontroversiell intervju. Avskedandet av Leonid Parfjonov har väckt stor uppmärksamhet i Ryssland. De många räddhågsna kommentarerna från Parfjonovs kollegor visar hur journalister i Ryssland tystas. (P1 Kulturnytt)

Inte ens programledaren själv kunde i etermedia säga vad han ville.

– Jag är sparkad och har skrivit på en överenskommelse med ledningen, berättade den populäre och numera arbetslöse programledaren i en intervju med radiostationen Echo Moskva.

Radio Echo Moskva ägs precis som Parfjonovs tv kanal NTV av statliga oljebolaget Gazproms mediabolag. Ett ägande som innebär ständig balansgång för journalisterna.

Höga tittarsiffror
Intervjun fördes via mobiltelefon och avbröts ständigt, tydligen fick inte Parfjonov ens använda en vanlig telefon där han satt i ryska tv högkvarteret Ostankino.

Leonid Parfjonov och hans söndagsmagasin kan sägas vara en rysk motsvarighet till Lars Adaktusson och Agenda. Men med betydligt högre tittarsiffror och en av de sista utposterna av kritisk oberoende tv journalistik i Ryssland. Trots att tittarsiffror på 15 procent är nu också programmet nedlagt.

Intervjuade rebelledares änka
I söndags beslöt Parfjonov att sända en intervju med den mördade tjetjenske rebelledaren Zelimkan Jandarbijevs änka. Rebelledaren dödades i ett attentat i Qatar och två ryska agenter står åtalade i en rättegång i Qatar för att ha utfört mordet.

Intervjun gick ut i programmets första version i Fjärran Östern nio timmar före Moskva, men togs bort av ledningen innan det sändes i övriga Ryssland.

Parfjonov protesterade öppet mot beslutet. Hans öppna kritik kallades av kanalcheferna för att bryta mot företagets etik och han sparkades ut.

Hårdare censur
Från kollegor är kommentarerna blandade. Många namnkunniga ryska journalister väljer att se det som en intern affär i NTV. Men ryska journalistförbundet, ryska Penklubben och Glasnostfonden talar om polisstat och en allt hårdare censur av rysk media.

En utveckling stick i stäv med de visioner president Vladimir Putin utmålade i sitt nationstal för mindre än en vecka sen.

”Censuren i rysk tv är ett faktum och gäller fler program och kanaler än Namedni och NTV”, kommenterar tv kritikern Elena Afasaneva, vid tidningen Novaja Gazeta.

Maria Persson Löfgren, Moskva
maria.persson_lofgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".