Krav på alkolås i bussar

Polisen i Kiruna stoppade i tisdags en berusad chaufför som körde en skolbuss med 40 barn nu är han avstängd i väntan på analys av blodprovet. Men det kommer att ta många år innan det finns alkolås installerade i alla bussar.

Enligt Tommie Westerlund på Bussbranschens Riksförbund inträffar det några sådana här fall varje år.

– Det är under fem gånger hittills i år som någonting sådant här har inträffat. Det är ju inte bra, för vi har antagit en nolltolerans i bussbranschen så vi vill ju inte att något sådant här ska inträffa.

Alkolås
Bussbranschen har satt upp ett mål att från och med 2008 ska alla nya bussar levereras med alkolås, vilket ska göra det omöjligt för en berusad chaufför att starta bussen.

Bussparken byts ut på 10-15 år och då skulle alla bussar ha alkolås runt år 2020 resonerar Tommie Westerlund.

Vill man att det ska gå fortare, måste alkolås installeras i redan befintliga bussar. Det kostar i dagsläget 20 000 kronor. Men med en andra generations alkolås som är på väg, skulle det kosta hälften.

Ökat kundtryck
För att det ska gå snabbare krävs ett tryck från flera kunder: kommuner, företag, föreningar, säger Tommie Westerlund.

– Naturligtvis kan det ju gå fortare också om det har blir ett ökat kundkrav, för kundens makt är ju naturligtvis stor, säger han.

Idag finns alkolås i 200 av 12 500 bussar i yrkesmässig trafik och totalt i landet finns alkolås i drygt 3 500 fordon.

Ett antal försök med alkolås har också pågått runt om i landet. I regeringens trafiksäkerhetsproposition som kom i förra veckan är ett av önskemålen att alla nya fordon ska ha alkolås från och med 2012.

Agneta Johansson, Umeå
agneta.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".