1 av 5
Kvalitetskontroll av ett modelltåg hos Märklin i Göppingen, Tyskland. Foto: Daniel Maurer/Scanpix
2 av 5
Ett modelltåg av modellen Märklin Gauge 111 som aktionerades ut i London 2002. Tåget sades ha tillhört tsar Nicholas II, men efterforskningar visade att en leksakshandlare hade hittat på den historien för att öka värdet. Foto: Adam Butler/Scanpix
3 av 5
En Märklintillverkad modell av ett ångtåg som auktionerades ut i London 2001. Modellen tillverkades 1906 och beräknades gå för mellan 80 000 och 100 000 pund på aktionen. Foto: Alastair Grant/Scanpix
4 av 5
Modell av märklintåg. Foto: Linda Forsell/Scanpix
5 av 5
Modell av märklintåg. Foto: Linda Forsell/Scanpix

I dag avgörs om Märklin nått sin slutstation

"Läggs Märklin ner dör hela branschen"
2:30 min

Med tre dagar kvar till julafton avgörs framtiden för tillverkaren av modelljärnvägarnas modelljärnväg, det tyska företaget Märklin.

I dag ska fordringsägarna avgöra om den 150-åriga producenten av den klassiska julklappen ska tas ur konkursförvaltning eller om miniatyrtågen ska stanna för alltid.

Och om Märklin spårar ur kan det vara slutstationen för en hel bransch, menar Michael Turberg, som driver den största Märklinåterförsäljaren i Berlin.

– Märklin har en så stor del av marknaden att om de försvinner slås underleverantörerna ut och då dör hela branschen, säger Michael Turberg.

”Juletider är Märklintider” står det på skylten som dinglar över kassan i hans affär. Och aldrig har väl det varit så sant som i år, för det är i dag som de 1 350 borgenärerna ska rösta om huruvida de ska skriva av merparten av sina fodringar, ta över företaget och driva det vidare - eller om den anrika leksakstillverkaren ska läggas ned och styckas upp.

Konkursförvaltaren har letat efter en köpare ända sedan i februari förra året men av de 100 intressenter som han nämnde för några månader sedan bidde det just inget och nu står alltså hoppet till dem som Märklin har skulder hos. Nästan hälften är nuvarande eller tidigare anställda vid företagets fabrik i Göppingen i södra Tyskland, där tågen fortfarande tillverkas.

Mycket av arbetet sker för hand, varenda detalj på lok och vagnar krymps ner i skala 1 till 87 och medan konkurrenterna har gått över till plast använder Märklin fortfarande betydligt dyrare zinklegeringar.

Det vore så synd om det här hantverket går i graven, säger Michael Turberg och visar en av Märklins specialiteter, ett genomskuret lok där man kan se hur modellerna ser ut inuti. Loket har en prislapp på 495 euro.

Men samlarna, modellrallarna som utan att blinka slänger upp över 4000 kronor för ett lok blir allt färre. Många började samla på 20- och 30-talet, de dör helt enkelt ut, säger Michael Turberg. Ändå tror han på ett lyckligt besked i dag.

– Märklin har gått med vinst under 2010, för första gången på länge, och konkursförvaltaren säger sig ha borgenärerna med sig så vi hoppas att det går vägen, säger Michael Turberg.

Men ett elakt rykte säger att årets vinst kommer från samlare som hamstrar tåg inför konkursen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".