Skolidrotten gynnar redan aktiva barn

En ny rapport från Idrottshögskolan i Stockholm visar att de elever som är inaktiva på sin fritid också i större utsträckning är passiva på idrottstimmarna och tycker illa om ämnet.

Trots att den nationella kursplanen lyfter fram ämnen som friluftsliv och dans domineras idrottstimmarna av bollsport och tävlingsmoment. Det missgynnar de redan inaktiva barnen, enligt forskaren Karin Redelius.

– Det blir lite av en paradox eftersom man talar om att ämnet borde utökas och att det är väldigt viktigt att alla barn får möjlighet till fysisk aktivitet under skoltid. Men det är ju så att det är de som kanske behöver det bäst som då visar sig uppskatta det minst, säger Karin Redelius, forskare på idrottshögskolan i Stockholm.

Inaktiva barn missgynnas
När elever i första klass spelar brännboll är hela klassen på benen. Sedan avtar den allmänna entusiasmen och det är barn som redan idrottar på fritiden som i större utsträckning fortsätter tycka att skolidrotten är kul. Det är tydligt i den forskningsrapport om skolidrottsämnet som forskare på Idrottshögskolan och Lärarhögskolan i Stockholm presenterar på måndagen.

Totalt ingår närmare 2 000 skolbarn i studien som också tyder på att skolidrottsämnet är mycket prestationsinriktat. Trots att den nationella kursplanen lyfter fram aktiviteter som friluftsliv och dans så domineras undervisningen av bollspel.

Av eleverna i nian svarade 70 procent att de aldrig eller högst ett par gånger per år har orientering, simning eller dans.

Skolidrotten liknar föreningsidrotten
Att idrotten i skolan påminner allt för mycket om föreningsidrotten är något som idrottslärarna borde ta fasta på, enligt Håkan Larsson, forskare vid Lärarhögskolan i Stockholm.

– Det har ju visat sig att bollspel dominerar i undervisningen. En sak man kan göra är naturligtvis att fundera över vilka konsekvenser det kan få för till exempel de elever som inte sysslar med föreningsidrotter och inte är så fysiskt aktiva, säger han.

– I den nationella kursplanen för idrott och hälsa så lyfts ju till exempel dans, orientering, simning och friluftsliv fram som andra rörelseaktiviteter men det är ofta sådant som eleverna säger att man inte gör, säger Håkan Larsson vid Lärarhögskolan i Stockholm.

Anna Gustafsson
anna.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".