Ett av tre tåg var försenat i jultrafiken

2:03 min

I år var det de värsta förseningarna på tre år i jultågtrafiken. Ett av tre tåg var försenat, visar nya siffror från Trafikverket. Fackförbundet Seko, som organiserar många av dem som jobbar inom järnvägen, säger att de varnade för att det skulle bli så här.

– Jag tycker det är nedslående men det visar samtidigt att vi har fått rätt i en fråga som vi vill ha fel i, säger Janne Rudén, Seko:s förbundsordförande.

Ett av tre tåg kom inte fram i tid under årets julhelg. Siffrorna gäller för dagarna 23 december till den 26 december. Det är en drastisk försämring från åren innan.

2008 var bara ett av tjugo tåg försenade under samma period. Förra julen började det bli lite sämre, då var det drygt vart tionde tåg som inte tog sig inte fram till sin slutdestination på utsatt tidpunkt.

När det gäller förseningar på mer än en timme har det också skett en viss försämring den här julen jämfört med de två föregående enligt siffrorna.

Det är en kombination av extremt väder och eftersatt underhåll som ligger bakom tågkaoset är flera trafikforskare överens om. Det som behövs är förebyggande åtgärder, menar Oskar Fröidh, tågtrafikforskare på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

– Det vi behöver är mer förebyggande underhåll så att tåg och bana fungerar bra, men det gäller inte bara under vintern utan året om. Förseningarna på grund av snö och kyla är viktiga att komma åt också, men vi kan nog inte räkna med att tågen ska gå som en klocka även när det är svåra vinterförhållanden, säger han.

SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn är inte förvånad över statistiken från Trafikverket. Han säger att spårkvalitén och vädret är bovarna i dramat.

– Det finns inte en dag som går utan att det är ett växelfel eller signalfel. Eftersom det är så överbefolkat på spåren så går det inte att köra ikapp när det blir ett växel- eller signalfel. Tvärtom blir förseningarna värre och värre, och vår personal får sitta och leta ersättningståg och ersättningsbussar och vi kommer fram senare och senare, säger Ulf Adelsohn.