Dyra kontokortsmisstag med nya kortterminaler

2:02 min

En ny typ av terminal för kontokort kan leda till onödiga kostnader för ouppmärksamma kunder. Tanken är man ska knappa in beloppet själv. Anders knappade in sin kod som vanligt istället för beloppet, som den nya terminalen kräver.

-- Jag fick kod-dosan framslängd och skulle slå in min kod, trodde jag. Men det visade sig att jag skulle slå in beloppet som jag ville betala. Min pin-kod är ett relativt högt nummer, så det blev en ganska stor summa som drogs från mitt konto. Så det blev lite svettigt dagen efter, säger Anders.

Istället för en dryg hundralapp, så kostade drinken lite drygt 7 000 kronor för Anders. Restaurangen hade den nya typen av kontokortsterminal, där kunden själv ska knappa in både summan och sin kod.

Anders knappade istället in sin kod, och trodde sedan att han hade gjort något fel. Då knappade han in koden än en gång. Som tur var kontrollerade han kontot dagen efter och upptäckte felet.

Den nya typen av kortterminaler finns inte bara på restauranger, utan också i taxibilar och i affärer. Enligt de fyra storbankerna är det ovanligt att det blir ett sådant här fel.

Handelsbanken och Nordea säger sig aldrig ha hört talas om det, medan Swedbank och SEB, den bank Anders har, säger att det finns enstaka fall.

Men det går att ställa sig frågan hur pass ovanligt det är. För den restaurang som Anders hade varit på, där hade det hänt förut.

– Alltså vi märker inte speciellt att det här felet är utbrett, men det kan ju också bero på att vi inte bokför den här typen av reklamationer på det sättet, säger Kerstin Ottosson, informationschef på SEB kortavdelning.

Den nya typen av kortterminaler, där kunden själv ska slå in både belopp och kod, kan bli dyrbar för den som är ouppmärksam. Det finns ingen spärr för orimliga belopp, vilket gör att den som missuppfattar och slår sin kod istället för beloppet, kan få en obehaglig överraskning.

Anders hade inga problem att få tillbaka sina pengar när han väl kontaktat restaurangen, men han tycker att det är konstigt att det inte finns någon spärr på uppåt, att det går att knappa betala flera tusen kronor för mycket utan att systemet reagerar.

– Vad är det som ska sätta gränsen för vad som är ett onaturligt högt belopp? Tyvärr är det nog faktiskt på det sättet att det är man själv som kund som måste vara uppmärksam. Om du jämför med om du betalar med kontanter, det finns ju ingen du kan gå och reklamera hos om det är så att du betalar med en tusenlapp istället för en hundralapp, att du ser fel på sedlarna i plånboken, säger Kerstin Ottosson på SEB.

Pär Ivarsson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.