Besättningen räddar sig ur det sjunkande planet.

Catalinan funnen - ska inte bärgas

I samband med att DC 3:an hittades på Östersjöns botten hittades också den Catalina som sköts ner under spaningsarbetet. Det finns för närvarande inga planer på att bärga Catalinan.

Det finns inga planer på att bärga Catalinan, eftersom det inte finns några kroppar eller hemlig utrustning ombord.

Catalinan hade träffats på många ställen, berättar piloten Sven Törngren.

– Vänster motor hade stannat och vi hade mängder av träffar i flygplanet. I de sista anfallen sköt de för att döda, helt enkelt. De siktade mot förarutrymmet på Catalinan. Tio centimeter ovanför huvudet på mig hade jag projektiler som passerade. Allra första anfallet gick en meter till höger om min högra armbåge, det var riktat mot höger motor. Men då fick de ingen träff, varken i mig eller i motorn.

– Det var senare som de sköt just för att döda. Att skjuta mot förarutrymmet, det gör man inte med ett jaktplan. Normalt skjuter man på en motor eller på roder, när man ska skjuta ner ett flygplan. Det hör till, det är ett gentlemannauppträdande, säger Sven Törngren.

Letade efter DC 3:an
Det var dramatiska ögonblick över Östersjön under de tidiga morgontimmarna den 16 juni 1952. Catalinan, ett sjöräddningsflygplan, sköts ner när det var ute och letade efter det svenska spaningsflygplanet, en DC 3:a som hade blivit nerskjuten tre dagar tidigare.

Catalinan som är ett så kallat hydroplan, som alltså kan landa på vatten, gjorde en nödlandning i närheten av ett tyskt lastfartyg. Besättningen räddade sig i gummiflottar innan flygplanet sjönk och plockades sedan upp på det tyska fartyget.

Det är samma sökföretag som förra året hittade den nedskjutna DC 3:an som också har hittat Catalinan.

Letade på fel plats
Det är anmärkningsvärt att den haveriutredning som försvaret gjorde 1952 räknade ut en helt annan plats där Catalinan sjönk än den verkliga, som ligger längre österut. Det går inte att tolka det annorlunda än att utredaren medvetet struntade i de verkliga uppgifterna, säger Anders Linnér, major i flygvapnet som handlägger Catalinaaffären.

– Jag tror att skälet till detta är att utredningen har som syfte att komma fram till att flygplanet inte har kränkt ryskt territorium. Därför tar man de livbåtar man återfann några timmar efteråt som utgångspunkt när man startar sina beräkningar för var själva nödlandningen har skett., säger Anders Linnér.

Stefan Winiger
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".