Sms vapen i Italiens EU-valkampanj

I den Italienska EU-valkampens elfte timme plingade det till i miljoner italienares mobiltelefoner. Det var Berlusconi, premiärministern, som skickat sms med påminnelser om att rösta. En politisk innovation som inte välkomnas av alla.

Om detta blåste valkampens sista strid upp. Man gissar att regeringen får punga ut med mellan 30 och 50 miljoner kronor till landets mobiloperatörer.

– En vänlig omtanke om väljarna, förklarade regeringschefen Silvio Berlusconi.

– Vi vill begränsa köerna vid vallokalerna och undvika bråk, försvarade sig inrikesministern Giuseppe Pisanu.

Oppositionen kritisk
Oppositionen hamnade som vanligt på efterkälken. Ingen hade någonsin tänkt på att använda sms på det här viset. Konsumentorganisationerna klagade högljutt och tusentals väljare ansåg sig ha fått sitt privatliv stört.

Oppositionens resonerar så här: eftersom ett lågt valdeltagande anses gynna oppostionen betyder ett sms av det här slaget att många osäkra väljare bestämmer sig för att gå och rösta. Och det betyder i sin tur att regeringen utnyttjar skattepengar i en valkampanj.

Omfattande mediekampanj
Berlusconi har utvecklat en sällan skådad mediekampanj de senste dagarna. Den senaste undersökningen visar att Berlusconi ensam synts mer än dubbelt så mycket som alla de andra partiledarna tillsammans.

Han klär ju sig dessutom i så många olika skepnader: som regeringschef, partiledare, mediemagnat och fotbollslagets Milans ägare.

Åke Malm, Rom

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".