Tv-reklamförbudet för småbarn hotat

På sikt hotas det svenska förbudet att rikta tv-reklam till barn under tolv år, ett förbud som funnits sedan 1991. Hotet kommer från ett nytt EU-direktiv om marknadsföringsregler, som EU:s konsumentministrar nyligen fattade beslut om.

Ställföreträdande Konsumentombudsman Marianne Åbyhammar är mycket besviken.

– Ja, jag är besviken för att vi inte kommer att kunna upprätthålla samma skydd mot oetisk eller ovederhäftig marknadsföring som vi har haft med den nuvarande marknadsföringslagen, säger hon

Det var bara Sveriges och Danmarks konsumentministrar som röstade emot det här EU-direktivet om reklam.

Norden protesterade
Det hjälpte inte att Konsumentombudsmannen och KO i hela Norden tillsammans protesterade. Hela det svenska näringslivet ville också stoppa direktivet, som kallas för en samling hugskott.

Om inte det nyvalda parlamentet i höst stoppar detta, så tvingas Sverige att göra om vår marknadsföringslag. Det handlar bland annat om charterresor och telefonförsäljning.

Men vi tvingas också försämra skyddet mot reklam riktat till barn. Adresserad reklam till barn under 16 år blir tillåtet om ett par år.

Sverige ensamt om förbudet
Om åtta år, förlorar vi förbudet mot tv-reklam riktad till barn under 12 år. Det är ett förbud som Sverige har haft sedan 1991 och som Sverige efter nio år i EU, fortfarande är ensamt om i unionen.

Konsumentminister Ann-Christin Nykvist är trots nederlaget i Bryssel optimist om 12-årsgränsen.

– Vi har inte förlorat den matchen. Det finns en övergångstid på åtta år där vi kan ha kvar våra regler och den tiden ska vi använda för att förklara varför det inte är acceptabelt riktad till små barn.

Men Sverige har egentligen använt nio år för att få igenom den uppfattningen utan att lyckas?

– Det är riktigt att vi inte har kunnat ändra direktivet, men jag räknar med att genom att arbeta offensivt ska kunna skapa en opinion för att vi inte ska ha tv-reklam för små barn i EU, säger Ann-Christin Nykvist.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".