Shell kritiseras för verksamhet i Nigeria

Oljebolaget Shell medger nu att dess agerande i Nigeria, ofrivilligt underblåser våld och korruption. Och kriminaliteten i oljedeltat kan få bolaget att ge upp sin utvinning i Nigeria inom fyra år, enligt en rapport finansierad av Shell.

Från oljeplattformar inne i träskmarkerna, löper pipelines i snörräta rader mot hamnstaden Port Harcourt och Shells huvudkontor.

Rören passerar över fattiga träskfolk i urholkade kanoter, över stadens gator och över bensinstationer, där människor köar för att få köpa några liter av bristvaran bensin. Men råoljan ovanför deras huvuden fortsätter ut mot havet och väntande oljefartyg.

10 procent av bolaget Shells utvunna olja kommer från Nigeria, och från just träskdeltat i söder.

Omfattande korruption
Denna rikedom, oljan vill alla ha del av, och i ett land som Nigeria där 80 procent av statsinkomsterna försvinner i korruption, blir det lätt att också stjäla 100 000 fat olja om dagen, som smugglas ut till bland annat grannländer.

Men mycket lite tillfaller det fattiga folket i deltat. Och där frodas kriminalitet; oljerör knackas hål i för att tappa ut några liter olja och plattformsarbetare kidnappas mot lösesummor bland annat.

Shell har fått mycket kritik för sitt agerande i deltat, och det pågår också flera stämningar för miljöförstöring. Men bolaget försvarar sig med att det i första hand är myndigheterna i Nigeria, som kan använda de stora provisionerna från oljan för att bygga ut lokalsamhället och se till att rikedomarna fördelas.

Men trots att Shell satsar på egna projekt för befolkningen, och försöker motverka intern korruption, så bidrar bolaget ofrivilligt till att mata ett av de mest korrupta länderna i världen, Nigeria, med oljepengar.

Shells egen utredning kritisk
Och det är detta, som får även Shells egna utredare, att slå fast att det inte går att agera moraliskt försvarbart i Nigerdeltat, där konflikterna bara ökar i omfattning.

För samtidigt som Nigeria är bland världens största oljeproducenter, så är landet också ett av de fattigaste. Och bensin är en bristvara.

Korruption och bristande underhåll har fått landets samtliga oljeraffinaderier att stängas, och nu måste bensin importeras.

Höjda bensinpriser
På lördagen avblåstes ytterligare en nationell strejk mot höjda bensinpriser, som regeringen nu tvingas subventionera.

Nere i Port Harcourt fortsätter människor att köa med en dunk i handen, för dyr och dålig bensin, medan den svarta råoljan pumpas i väg i rören ovanför deras huvuden, ut ur deras träskmarker, på export.

Vincent Dahlbäck, Johannesburg
vincent.dahlbäck@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".