Marknaden för telefonkort växer.

Telefonkort svåra att reklamera

Många nya svenskar har släktingar kvar i sina hemländer. Därför är telefonkort för utlandssamtal en eftertraktad vara. Köpet blir ofta ett lotteri, eftersom korten sällan innehåller den samtalstid som utlovas. (P1 Konsument)

Genom att billigt köpa överkapacitet i telefonnät världen över, kan kortföretagen erbjuda förbetalda telefonkort med samtalstaxor långt under de fasta operatörernas.

Men det är inte alltid de håller vad de lovar om samtalstid och bristerna kan vara svåra att reklamera.

Lia Huerta i Nyköping betalade 150 kronor för ett telefonkort som skulle ge 904 samtalsminuter till hennes sjuka mamma i Chile. Efter knappt 40 minuter var samtalstiden slut.

– Om jag köper ett kort så måste jag vara säker på att det fungerar. Det handlar om känslor när man saknar sin familj. Vi måste prata med dem.

Vet du om det är andra som har råkat ut för liknande?

– Jag tror att varje person som har köpt kortet har haft problem åtminstone en eller två gånger.

P1 Konsuments reporter sökte upp butiksinnehavaren som säljer korten. Han fråntar sig allt ansvar.

– Det kommer 10– 15 kunder per dag och klagar på korten. De får själva ringa till kundsupporten och ibland berättar de vad som är fel på kortet. Ibland går kortföretagen i konkurs. Det finns alltid en risk.

Dåliga kunskaper
Konsumentverket fått ganska få anmälningar om telefonkort för utlandssamtal. Det kan bero på att kunderna ofta kommer från andra länder och har bristande kunskaper om svensk konsumenträtt. De har en annan erfarenhet av att söka hjälp hos myndigheter.

– Nästan ingen vet om att man kan göra någonting. I våra länder kan man inte göra någonting, säger Lia Huerta.

Telefonkort ett lotteri
Allmänna Reklamationsnämndens värdegräns för den här typen av ärenden, är ettusen kronor. Telefonkorten kostar runt hundralappen, därför är det svårt att få en tvist prövad. Problematiken är utbredd, konstaterar Per Sigander, konsumentvägledare i invandrartäta Rinkeby i Stockholm.

– Det är en konstant diskussion ute i Rinkeby. De där korten fungerar lite si och så, det säger alla. Jag kan säga till dem att ”nu har du lärt dig en läxa”. Om de fungerar så är det nog bra och billigt, men när det inte gör det så har du förlorat pengarna och då tycker jag att det börjar närma sig ett lotteri, säger han.

Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen kommer att undersöka hur omfattande problematiken med telefonkort för utlandssamtal är.

Monica Elfström, P1 Konsument
monica.elfstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".