Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Studie visar på metod för att undvika knäskador

Uppdaterat fredag 21 januari 2011 kl 17.15
Publicerat fredag 21 januari 2011 kl 16.59
Studie visar metod för att minska knäskador
(1:56 min)
1 av 2
Anders Dickman, fotbollstränare för Enebyberg, gör ett så kallat utfalls-steg, som är en av de effektivaste övningarna för att undvika knäskador. Foto: Anna Larsson/SR.
2 av 2
Vanligare med knäskador bland kvinnor än män som spelar fotboll. Arkivfoto: Scanpix.

Knäskador, som är en av de vanligaste skadorna hos kvinnliga fotbollsspelare, kan minskas avsevärt om man använder ett enkelt förebyggande träningsprogram. Det visar en ny studie som gjorts på uppdrag av Folksam och Fotbollförbundet. Knäskador efter fotbollsträning är vanliga, särskilt bland tonårsflickor.

– Det var på en match i somras, en match där jag bara skulle försvara, och hon vände med bollen, jag följde efter och knäet fastnade i gräset. Det knakade till och korsbandet gick av, säger Elin Carlsson, som tränar för Jitex i Göteborg, till Radio Väst.

Elin är inte ensam - knäskadorna är tre gånger vanligare hos kvinnliga fotbollsspelare jämfört med manliga och en främre korsbandsskada kan tvinga spelaren att helt sluta med fotboll och i värsta fall få bestående knäproblem.

– Alla som har drabbats av en svår knäskada vet ju vilken mardröm det är. Vissa får sluta med fotboll, eller man är borta under väldigt lång tid.

– Att kunna undvika flera sådana episoder, innebär att man kan hålla på med sin sport, och det tycker de ju ofta är det roligaste som finns, säger ortopedläkaren Markus Waldén, ortopedläkare och forskare vid Linköpings universitet, och en av forskarna bakom studien.

Folksam, som försäkrar samtliga fotbollsspelare i landet får varje år in 800 anmälningar om knäskador från dam- och flickfotbollen. Bland flickor mellan 13 och 17 år är det drygt 100 per år som får ersättning från bolaget för att de fått bestående knäbesvär.

Anders Dickman som tränar Enebyberg If:s damlag, tycker att det har gått lätt att motivera spelarna att delta i det förebyggande programmet:

– Det tjejerna kallar uppvärmning är i praktiken knäkontroll. Vi har sedan vi började köra programmet regelbundet har vi inte haft någon knäskada på planen.

Vilken övning är den viktigaste eller den bästa?

-- Ja, då måste jag säga att utfalls-steg är den viktigaste och den bästa övningen. Den aktiverar framsida och baksida av låret och sätesmusklerna. Så man får med hela paketet runt knät.

Använder du det här själv?

– Jag försöker, men är inte lika duktig som laget är.

Studien är ännu inte publicerad.

Knäskador bland unga kvinnor

Mellan 1996 och 2006 skadades 1300 fotbollsflickor sina knän så allvarligt att de fick bestående besvär. Hälften av de unga kvinnor som drabbats riskerar att få broskskador som leder till ledsjukdomen artros redan i 30- 40-årsåldern.

Studien har granskat effekten av träningsprogrammet "knäkontroll" som är en samling övningar som stärker muskulaturen i benen och stabiliserar bålen. Programmet ska genomföras regelbundet, för att ha någon effekt, helst 2-3 gånger i veckan.

Studien har gjorts vid Linköpings universitet och är finansierad av Folksam, Svenska Fotbollförbundet och Centrum för idrottsforsknng. Den är ännu inte publicerad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".