Thomas Olsson, vd på Erik Olssons mekaniska verkstad i Tollarp. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.

Tollarpsföretag gick från plogar till forskning

Mekanisk verkstad med känt namn i forskarvärlden
3:02 min

Bygget av två stora forskningsanläggningar utanför Lund, ESS och MAX IV, beräknas kosta cirka 18 miljarder kronor. Många företag i södra Sverige hoppas kunna vara med och slåss om de stora leveransorderna.

Ett av bolagen som hoppas dra nytta av etableringen är Erik Olssons mekaniska verkstad i den lilla orten Tollarp, ett företag som är långt ifrån nybörjare när det gäller avancerad forskning.

– Vi har två delar i verksamheten. Det är en svetsverkstad, där vi förbereder de olika komponenter som sedan går in i maskinverkstaden för bearbetning, säger vd Thomas Olsson, som guidar runt på verkstadsgolvet.

Det var här i det lilla samhället Tollarp sydväst om Kristianstad som hans farfars far startade bolaget för 130 år sedan.

Då var huvudsysselsättningen att reparera jordbruksredskap. I dag jobbar man främst med hjulupphängningar till tågvagnar. Men det är inte det enda som företaget specialiserat sig på.

I början av 1990-talet fick man lite av en slump frågan om man kunde klara av en beställning av delar till en partikelaccelerator vid forskningsanläggningen MAX II i Lund.

– Det var väldigt höga krav och vi var lite på gränsen till vad vi skulle kunna prestera. Men vi gjorde ändå en rejäl genomgång och bedömde att vi skulle kunna klara av kvalitetskraven, säger Thomas Olsson.

Jobbet gick bra och ryktet om Tollarp började gå i forskarvärlden.

– Längre fram under andra halvan av 90-talet var det ett laboratorium i Schweiz som hade behov av en liknande anläggning, fast betydligt mycket större.

Företaget vann upphandlingen i Schweiz och sedan fortsatte det. Man har nu levererat delar till partikelacceleratorer i Tyskland, Sverige, Storbritannien och Schweiz.

Erik Olssons mekaniska i Tollarp har blivit ett ganska bekant namn bland de stora forskningsanläggningarna runt om i Europa.

– Det är flera gånger som de har tagit kontakt med oss direkt och vi har blivit ett namn som är relativt känt för tillverkning av de här utrustningarna.

Nu väntar nya möjligheter på hemmaplan. Synkrotronljusanläggningen MAX IV i Lund, som kostar tre miljarder kronor, har redan påbörjats.

Om några år startar bygget av forskningsanläggningen ESS, ett bygge som kostar 15 miljarder.

Till MAX IV har man redan levererat en testutrustning och Thomas Olsson hoppas kunna konstruera mer till både MAX IV och ESS.

– Vi hoppas givetvis att det ska finnas möjligheter där också.

Om man skulle få en stororder från ESS, vad skulle det innebära för företaget?

– Ett sådant stort projekt skulle säkert innebära att vi behöver nyanställa, kanske göra investeringar, beroende på vad det är för behov som finns.

Att ett företag i Tollarp som från början reparerade harvar och plogar kan konstruera den här typen av utrustning har fått en hel del personer att lyfta på ögonbrynen genom åren, berättar Thomas Olsson.

– Det är inte så många som känner till oss. Många blir lite förvånade över vad vi kan åstadkomma.

Vad tror du att din farfars far hade sagt?

– Jag tror nog att han hade varit stolt och glad över utvecklingen, säger Thomas Olsson, vd för Erik Olssons mekaniska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".