1 av 2
Björn Svanberg. Foto: Nils Eklund/SR.
2 av 2
Botniabanan. Foto: Tommy Engman/Sveriges Radio.

Botniabanan bojkottas av godstågtrafiken

Kan kosta 9 miljoner att upprusta ett lok
2:05 min

Fortfarande ett halvår efter att den nybyggda Botniabanan invigdes bojkottar fortfarande stora delar av godstågtrafiken sträckan. Anledningen är en kostsam anpassning av operatörernas tågflottor till ett nytt europeiskt signalsystem som visat sig innehålla allt för många "barnsjukdomar".

Det menar Peder Wadman, vd på branschföreningen Tågoperatörerna.

– Det innebär att godstågoperatörerna hittills inte har velat investera i den nya utrustningen eftersom man inte vet att den fungerar som den ska.

I slutet av augusti invigdes den 19 mil långa Botniabanan mellan Kramfors och Umeå.

Det är den första sträckan i Sverige som utrustats med det europeiska signalsystemet ERTMS som ska effektivisera trafiken över landsgränserna inom EU i framtiden.

Systemet kommer även att finnas på den sträcka som när den är färdig senare i år förlänger Botniabanan ner till Sundsvall.

Men Tågoperatörerna tycker att signalsystemet tagits i drift för tidigt och att Trafikverket nu borde hjälpa till med pengar så att tågen kan anpassas till tekniken.

Upp till nio miljoner kronor kan det kosta att rusta upp ett enda lok och för hela den svenska godstågtrafiken handlar det uppskattningsvis om miljardbelopp.

– Vi måste få någon form av hjälp för vi ser i dag ingen uppsida på den här investeringen. Den ser vi ju först när den kanske börjar få internationell trafik.

Förra veckan blev järnvägsnätets sårbarhet extra tydlig när industrier som Volvo, SSAB och SCA inte kunde frakta varor efter att ett tåg spårat ur i Jämtland på den sträcka som industrin använder i dag till och ifrån norra Norrland.

Så länge godstrafikbolagen inte uppgraderar sina tåg för det nya signalsystemet riskerar sårbarheten att fortsätta vara lika hög även fast järnvägsnätet byggs ut.

Men Björn Svanberg, teknikchef på Trafikverket, säger nej till medfinansiering.

– När det gäller att utrusta fordonen finns det möjlighet att få EU-bidrag till 50 procent av den kostnad som gäller för fordonen och det är en ypperlig möjlighet för operatörerna att nyttja.

Men han menar att det är lika bra för operatörerna att börja investera redan nu.

– Det är det här systemet som gäller och det är också fastslaget i EU att det är det här systemet man ska bygga med. Det här kommer finnas i hela Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".