Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

SFI-elev illa till mods av Åkesson

1:31 min

På läktaren satt som mest 100 personer och följde debatten om våldsbejakande extremism, strängt bevakade av ett tiotal ordningsvakter. SFI-eleven Halima kände sig illa till mods efteråt.

Mark Lorentzon från Sollentuna fria Gymnasium tyckte däremot att debatten var monoton.

– Det var många som upprepade sig, säger han.

Vad tyckte om hur Jimmie Åkesson uttryckte sig?

– Jag kan tycka att han uttryckte ganska många argument som var ganska vinklade och inte så relevanta. De höll inte eftersom han tog sådan information som stod honom till favör, säger Mark Lorentzon.

Och den andra sidan?

– De tog upp väldigt bra information, just därför att man måste titta på sociala faktorer, för det är det som är viktigt. Man kan inte bara säga att det är en religon, säger han.

En annan som följde debatten noga var Halima, som går en SFI-skola (svenska för invandrare) i Stockholm. Hon kände sig illa till mods efter debatten:

– Det kändes dåligt att hela tiden prata om muslimer. Till exempel om en kristen person gör någon annan illa så säger de bara: Det är en person som kommer från ett annat land. Men om en muslim gör något fel, så säger de: Det är en muslim.

Anna Stake som går på Europaprogrammet vid Södertörn högskola tyckte så här om Jimmie Åkessons argumenterande:

– Väldigt ensidigt och inskränkt.

Och de andra?

– Mera öppet, men även lite inskränkt, att inte inse att alla partier måste arbeta tillsammans, säger hon.

För tunisiskan Laila, som också går på SFI-skola, var öppenheten i riksdagens arbete viktigare än själva debatten:

– Jag vill att det ska bli i Tunisien som här, att alla människor ska prata med varandra och ministrar pratar med folket. Det är jättebra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista