Neråt för Astra Zeneca på viktig marknad

Läkemedelskoncernen Astra Zeneca redovisar i dag en höjd vinst, men pressas också i ökande grad av det som bolaget beskriver som generisk konkurrens, alltså billigare kopior av läkemedel där patenten gått ut.

Vinsten för det sista kvartalet i fjol hamnade på motsvarande 15 miljarder kronor, en förbättring med tio procent jämfört med motsvarande kvartal 2009.

Samtidigt växer inte försäljningen märkbart om man ser till hela 2010 och för 2011 flaggar Astra Zeneca till och med för att den kan minska. 

Den för företaget mycket viktiga amerikanska marknaden går knackigt, försäljningen sjönk under kvartalet med tolv procent, även om storsäljande kolesterolsänkaren Crestor sålde starkt. 

Det är i tillväxtländer som Astra Zeneca ser de stora möjligheterna framöver. I Kina är försäljningen bara en bråkdel av vad Astra lyckas sälja i USA och Västeuropa, men tillväxten i Kina, med ökande välstånd och växande mer kräsna köpstarka patientgrupper, var på 26 procent.

Samtidigt backade försäljningen i USA och Europa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".