Många insatser mot mobbning är verkningslösa

1:33 min

Förra året nästan fördubblades antalet anmälningar om mobbning i skolan enligt preliminär statistik från Barn- och elevombudsmannen. Skolverket höll i dag en presskonferens där man sade att antimobbningsprogrammen som finns har svag vetenskaplig grund.

Det är regeringen som har begärt utvärderingen av program mot mobbning. Regeringen vill att arbete för att stävja mobbning ska baseras på vetenskaplig grund.

Skolverket berättade på presskonferensen att sju till åtta procent av eleverna i Sverige blir mobbade, och att 1,5 procent, runt 13 000 elever, blivit mobbade en längre tid.

Inget nuvarande antimobbningsprogram är, enligt Skolverket, riktigt bra. Därför rekommenderas inte något färdigt koncept.

Skolverket framhåller utvärdering av problematiska miljöer, elevledda aktiviteter för god atmosfär, antimobbningsteam och utbildning av personal som åtgärder för att motverka mobbning.

Särskilda schemalagda lektioner mot mobbning, medling, kamratstödjare och elever som ska agera mobbningsobservatörer, beskrivs på presskonferensen som faktorer som kan motverka sitt syfte och istället främja mobbning.

Det behövs särskiljning mellan mobbning av flickor och pojkar, säger Skolverket. Rastvakter skyddar flickor mot mobbning, ordningsregler och disciplinära strategier skyddar pojkar.

De antimobbningsprogram som har utvärderats är SET, Stegvis, Lions Quest, Friends, Skolkomet, Skolmedling, Farstametoden och Olweusprogrammet.

De olika programmen sägs generellt ha svag vetenskaplig grund och brist på elevinflytande, och många insatser är verkningslösa. Men delar av programmen kan användaas som inspiration till insatser mot mobbning, säger Skolverket

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista