Skador i färdtjänsten kostar kvarts miljard

Enkla skador kan vara förödande
2:17 min

Det är mer än tio gånger vanligare med skador att bland dem som åker färdtjänst jämfört med dem som åker buss, och kostnaden för skadorna kan värderas till en kvarts miljard kronor för hela landet.

Flera hundra personer skadas varje år bland dem som åker färdtjänst och de flesta olyckor sker när bilen står stilla. En av dem som drabbats är Kerstin Lindén, som skadades när hon skulle kliva in i ett av färdtjänstens fordon utan att rampen där bak kvar nedfälld.

– Så var det ett sådant där stort fotsteg som man skulle stiga upp på. Och jag satte upp mitt svaga vänsterben på det där och skrek till, "aj, det gör ont, jag kan inte, det är för högt". "Jag får väl sänka den då" sa han. Men han satt bara där vid ratten, brydde sig inte ett dugg, säger Kerstin Lindén.

Hade färdtjänstbilens ramp varit nedfälld hade olyckan inte hänt, tror Kerstin Linden.

Före händelsen hade hon en nervskada i bland annat fötterna och en dålig rygg, men skadorna förvärrades i och med olyckan. 

Då skadade hon en ländmuskel, och kan nu bara gå korta sträckor.

– Det blir bara sämre och sämre. Det här läker ju inte på gamla människor, säger hon.

Någonstans mellan 300 och 500 människor skadas varje år i färdtjänsten, och i mer än hälften av fallen sker det när bilen står stilla. Det är ganska enkla kläm- och fallskador, men de blir förödande för dem som drabbas.

– I och med att det handlar om människor som är sköra, eller har ett behov av att kunna använda den lilla förmåga man har i ena handen eller ena armen, och det händer något litet, så kan konsekvenserna av en sådan förhållandevis lindrig incident bli allvarlig för individen, säger Anders Wretstrand som är trafikforskare och lektor vid Lunds universitet.

Sett till antalet resor är det tio gånger fler olyckor inom färdtjänsten jämfört med busstrafiken, och åtta av tio som anlitar färdtjänsten är över 65 år, som Kerstins 91-åriga bridgekompis.

– En torsdag skjutsades hon hem utav färdtjänsten och hon hade rullator. När han tog upp rullatorn ur bagageluckan så slog han omkull henne. Hon ramlade, och sedan kunde hon aldrig gå ut mer. Så gick det några månader, så togs hon in på ett hem för gamla, så gick det ytterligare ett par månader och sedan dog hon.

En beräkning som Anders Wretstrand gjort visar att kostnaden för skadorna kan värderas till en kvarts miljard kronor för hela landet. Och för kommunerna kan färdtjänstskadorna bli dyra.

– Personerna som är förhållandevis mobila och kan upprätthålla kontakter med vänner och bekanta och handla och plötsligt inte kan göra det, då ökar kostnaderna för annan typ av service.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".