Ekonomisk succé för musikfestivaler

I går sparkade musikfestivalen i Hultsfred i gång, och den utgör starten för den svenska konsertsommaren. Och konserter och festivaler drar in stora pengar åt arrangörerna.

Skränande och högljudda festivalbesökare har blivit en storindustri för konsertarrangörerna. Bara till Gyllene Tiders turné i sommar har hittills 407 000 svenskar köpt biljetter.

Och Sveriges största musikfestival i Hultsfred pågår nu för fullt, där trycket efter de eftertraktade biljetterna varit rekorstort, enligt festivalens presschef Fredrik Blom.

- Intresset har varit större än på många år. Jag har varit presschef i fem år och det här är nog det året som varit starkast intresse, säger han.

Föreningen Rockparty, som driver Hultsfredsfestivalen, räknar med att omsätta minst 40 miljoner kronor i år. Men trots att festivalen redan slagit i taket, och inte kan ta emot mer än de beräknade 25 000 besökarna, fortsätter festivalledningen att locka nya besökare.

Presschef Fredrik Blom säger att man nu även vill dra en äldre publik.

- Vi har satsat extra mycket på vår husvagnscamping, den brukar vara väldigt uppskattad av dem som inte är mellan 15 och 20 utan snarare av dem som är mellan 20 och 30 eller 20 och 40. Vi har satsat på en ny typ av camping som går under namnet Camp Royal där det är lite lugnare och tystare. Där kan man bo om man tycker det är skönare att sova än att partaja på nätterna, säger han.

Reporter: Robert Andersson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".