Fritidshus till salu.

Husaffärer ska prövas av nämnd

Nu ska även de största affärer som en konsument ger sig in på kunna prövas av Allmänna reklamationsnämnden. Från den 1 juli ska man kunna klaga på både husköp och pensionsförsäkringar.

Den här nyordningen hos Allmänna reklamationsnämnden välkomnas av Marie Sälmark, chef för Konsumentförvaltningen i Stockholm.

– Det här är väldigt stora och dyra som konsumenten gör och blir det fel har man ingenstans att vända sig, säger hon.

Vanskligt gå till domstol
Tidigare har man själv fått gå till domstol vid tvister på de här områdena. Men med höga advokatkostnader, är det inte så många som vågar, säger Marie Sälmark.

Men från den första juli är Allmänna reklamationsnämnden beredd att ta upp konsumenttvister på en rad nya områden som alla handlar om mycket pengar.

Det är köp eller bygge av hus, det är husbesiktning, pensionsförsäkringar och liknande. Det är gratis att gå till Reklamationsnämnden.

Byggen kan prövas som helhet
Torsten Palm på Allmänna reklamationsnämnden säger att mottot är att det ska vara snabbt, enkelt och billigt. Men han medger att det är mycket som riskerar reklamation vid ett husbygge.

– Det mesta som kan gå snett hamnar där. En del av tjänsterna har vi tidigare kunnat hantera separat men nu kan vi ta hänsyn till helheten, säger han.

Tvister om försäkringar, handlar om dålig finansiell rådgivning från banker eller försäkringsbolag. Här har Allmänna reklamationsnämnden fått en miljon extra av konsumentministern för att hantera klagomålen.

Samtidigt kommer en ny lag den 1 juli som också stärker konsumentskyddet. Den innebär att vårdslös ekonomisk rådgivning kan ge konsumenten skadestånd.

I dag behandlar Reklamationsnämnden nära 9 000 tvister per år. Nu kan det bli ytterligare 500 med de nya områdena. Banker och försäkringbolag är sedan tidigare mycket bra på att följa reklamationsnämndens beslut.

Hederliga säljare av hus och försäkringar har ju inget att frukta, när reklamationsnämnden stärks, tycker Marie Sälmark på Allmänna reklamationsnämnden.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".