1 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
2 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
3 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
4 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
5 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
6 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
7 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
8 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
9 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
10 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
11 av 11
Svart och rött var färgerna på danska modeveckan i Köpenhamn. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio.
Ekonomi

Svart är höstens färg enligt dansk designer

Dansk modeexport når högsta noteringen någonsin
2:55 min

Modeveckan i Stockholm är över men i Köpenhamn pågår den för fullt. Precis som i Sverige så rapporterar den danska modeindustrin om en kraftig ökning av exporten. Men bakom rekordsiffrorna så tornar även orosmolnen upp sig.

Modeller med ögon målade ilsket röda, iklädda kreationer i svart, svart och åter svart marscherar fram på catwalken. Modeveckan är i Köpenhamn och staden fylls av journalister, designers, modeller och modeintresserade.

Dansk modeexport går bra. Efter en nedgång krisåret 2009 så vände exporten under 2010 upp med 11,4 procent  och landade på ungefär 25 miljarder svenska kronor, den högsta noteringen någonsin.

Exporten står för 93 procent av försäljningen och modeindustrin har fått en hel del draghjälp av det danska kungahuset. Inte minst av kronprinsessan Mary. Den största exportmarknaden är Tyskland följt av Sverige berättar Kasper Eis, utvecklingsdirektör på branschorganisationen Dansk Mode & Textil.

– Varje svensk lägger 220 kronor på danskt mode varje år, men norrmännen lägger faktiskt mer per person, 312 kronor, säger han.

Men de höga exportsiffrorna dras upp av några få stora företag som till exempel Vera Moda och Bestseller. Många mindre danska modeskapare har det tuffare. Enligt en färsk rapport från revisionsfirman Deloitte har konkurserna ökat och bara 45 procent av de danska modeförtagen har kunnat visa på ett överskott varje år de senaste tre åren.

Backstage, bland modeller, vakter och sminköser står den erfarne danske designern Ivan Grundahl. Medan han ser över de sista detaljerna på kläderna inför visningen berättar han att den starka exporten är starkt beroende av de stora företagen

– De små och medelstora företagen som framförallt säljer på hemmamarknaden har det svårare. Danmarks återhämtning efter finanskrisen har varit långsammare än i Sverige och dessutom har nu råvarukostnaderna, speciellt priset på bomull, ökat . För att lyckas måste vi bli bättre på att komma ut i världen, säger Ivan Grundahl.

Ökad export är trenden inom industrin enligt Ivan Grundahl, när jag frågar om vilka tender vi kommer se på catwalken svarar han att han faktiskt inte vet så noga, men en färg är han i alla fall säker på inför höstsäsongen 2011.

– Svart kan jag vara säker på, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".