Båtmässan i Göteborg ger en försmak på den stundande säsongen. Foto: Adam Ihse/Scanpix

Teknik tydlig trend på båtmässan

Armadan av ny teknik bordar i allt större utsträckning även båtfolkets farkoster. Trenden är tydlig på den pågående båtmässan i Göteborg.

-Det är både för- och nackdelar med all ny teknik, men framför allt är det ett hjälpmedel, säger Torbjörn Hansson som tillsammans med Mathilda Olofsson kryper omkring i ruffen på en av båtmässans glänsande objekt, möjligen i en dröm att byta ut sin gamla Albin 30.

Båtbranschen är uppe igen efter kapsejsningen under åren av finanskris, men nu är det inte enbart själva båten som lockar.

Alla tekniska prylar och fiffiga lösningar är en lika het trend.

-Livet ombord blir lättare med gps och platt-tv.

-Och så slipper man bråka när man ska lägga till, säger Mathilda Olofsson.

Vant och fendrar och dubbla halvslag är exempel på gamla termer som alla sjöfarare förstås är bekanta med.

Numera handlar det också om elvinschar, mobilappar, solcellspaneler och allsköns knappar som fixar det mesta.

Som att sätta segel, dra upp draggen och varför inte låta tekniken ta hand om hela den annars så knixiga navigationsbiten.

Men utvecklingen har en baksida.

-Det ligger en stor fara i om man blir så bekväm att man tappar bort det sunda förnuftet och skepparkompetensen, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

-Tekniken kan inte ta hand om allt.

I dag finns i princip varenda naturhamn att plocka upp på en skärm, med flygfoto och infartsbeskrivning, markering var grundet lurar och självklart var bageriet och toaletten ligger.

Det är bara att stå där i stormen och stäva in och göra sin fickparkering.

Skepparexamen behövs alltså inte, snarare en elektronikexamen.

-Människan hänger knappt med i sin egen teknikutveckling och vi vill försöka att få så många som möjligt att gå en förarintygskurs, säger Mats Eriksson.

-Många jämför med att sätta sig i en bil och köra iväg, men med strömmar och stormar runtom måste man förstå det här med sjömanskap. Det måste alltid ha en plats.

Torbjörn Hansson tillhör dem som alltid har ett riktigt gammaldags sjökort framför sig.

-Det kommer jag alltid att ha, säger han efter ruffbesöket medan Mathilda Olofsson har en mer prosaisk vädjan till teknikutvecklarna:

-En kockrobot som fixar all mat vore inte dumt.

(TT)

Ny teknik för fritidsbåtar

Hybridmotorn - båten kan gå med eldrift i långsam fart genom exempelvis en kanal.

Solcellspaneler - har funnits ett tag men är numera enkla och billiga och kan läggas och laddas på taket och kopplas till batteriet för att exempelvis driva kylskåpet.

Navigationen - datorn, vindinstrument och bränsleförbrukare kopplas till sjökortsbilden på gps:n.

Knappar - kan finnas många och styra en integrerad hydraulik som elektriskt sköter storsegel, försegel och skotvinscharna.

Joystick - pinnen som ersätter ratten och gör det lätt som en plätt att fickparkera den vindfångande tolvmetersbåten med bogpropellrarnas hjälp.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".