Foto: Sveriges Radio/Scanpix

Coop sålde pangasius från okontrollerad odling

"Det kan hända att man köper fel"
2:47 min

Matvarukedjan Coop säger att de köper all pangasiusfisk från noggrannt kontrollerade odlingar, men en granskning som Ekot har gjort visar att det inte stämmer.

Uppfödningen av pangasiusfisk orsakar miljöproblem och bidrar till utfiskningen av haven, det avslöjade Ekot i går.

Livsmedelskedjan Coop tänker fortsätta sälja fisken eftersom man säger sig köpa all fisk från en uppfödare som producerar fisken på ett hållbart sätt. Men Ekots granskning visar att det inte stämmer.

I höstas gick Coop ut med en stor reklamkampanj för pangasius, i kundtidningen Mersmak fanns recept blandat med reportage.

I tidningen kunde man bland annat läsa: "på Coop säljs pangasius från lobster, fisken kommer uteslutande från producenten Binh nan seafood i Mekongdeltat."

– Om det står så, då stämmer det, säger Mikael Robertsson som är miljöchef på Coop.

Vad har ni för kontroll på just pangasius?

– Vi har en leverantör av pangasius och det är den här lobstern. Där har vi varit själva, vi har haft experter på plats och vi har även haft den norska kooperationens experter på plats. Vi har ganska god kontroll på just den här odlingen.

Men när vi gick ut för att titta i Coop:s butiker visade det sig att där låg hela frysdiskar fullastade med pangasius till extrapris från ett helt annat märke, som heter Compass. Vi frågar Mikael Robertsson hur det går ihop.

– Jag kan inte svara på det. Det är en leverantör som vi inte har. Jag vet att vi har haft honom, men jag kan inte svara på det nu.

På fiskförpackningarna finns koden DL 126. Vi lyckas spåra den till en anläggning som inte alls är den som Coop har kontrollerat.

– Det kan hända att man köper fel, och det här kan ha varit ett sådant fall, men det vill vi inte ha, säger Mikael Robertsson.

Men kan det vara en slump att ni samtidigt har en kampanj i Mersmak och ett supererbjudande att köpa fisk samtidigt?

– Det tror jag kan vara en slump, just att det är ett erbjudande på pangasius från en leverantör som inte är godkänd, det kan jag nog säga att det är mer än en slump, säger Mikael Robertsson.

Fisken var dessutom kraftigt subventionerad. Coop använde den som en kampanjvara för att locka in kunderna i butiken.

Leverantören säger att den sålde den här fisken till er för 22 till 23 kronor per kilo. Ni säljer den för 25 kronor kilot. Gör ni någon vinst då?

– Det verkar vi ju inte göra. Om man tar bort momsen så är det ingen vinst på det där, säger Mikael Robertsson.

Ekot har tidigare berättat om hur pangasiusproduktionen förorenar vattnet i Mekongområdet och om hur pangasius äter fiskmjöl gjort på matfisk som lokalbefolkningen är beroende av.

Jan Isakson är ansvarig i fiskfrågor på Greenpeace och han är kritisk till Coop:s agerande.

– Jag tycker att det är dåligt att man ger sken av att sälja en fisk som kommer från en hållbar fiskodling, och att man sedan i själva verket säljer fisk från en annan anläggning där man inte vet hur produktionen går till, säger Jan Isaksson.


Tidigare rapportering:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".