Nya krav på terrorsäkerhet till sjöss

Svenska fartyg kommer inte att klara de nya regler som införs den första juli för att förhindra terroristangrepp till sjöss. Den bedömningen gör Sjöfartsverket. Fartyg som inte är klara får vänta med att segla vidare.

– De fartyg som inte hinner med det nya kan helt enkelt inte segla vidare förrän de åtgärdat det de måste. De flesta ligger så långt framme att jag tror att stoppen inte ska behöva bli längre än en vecka, säger Ronnie Hansén.

I Göteborg, Sveriges största hamn med flest anlöp och mest tonnage i landet, kommer de nya reglerna att märkas tydligt.

Staket runt hela hamnområdet byggs för att inga obehöriga ska kunna ta sig in. När personer ska ta sig ombord på fartyg som passagerare, hamnarbetare eller besättningsmän, ska nya kontroller utföras på varje fartyg.

Gäller för många fartyg
I hela världen handlar det om 100 000 fartyg, som går i internationell trafik. I Sverige rör det sig om 225 fartyg.

Sverige ligger i förhållande till andra länder mycket bra till. Sjöfartsverket räknar trots det med att en handfull fartyg inte hinner bli godkända av Sjöfartsinspektionen.

Ronnie Hansén har en välbläddrad bok med regel efter regel, som FN:s sjösäkerhetsorgan IMO bestämt.

Varje fartyg ska till exempel ha säkerhetsdörrar till bryggan och rutiner vid lastning och lossning så att ingen obehörig kan ta sig ombord på fartyget.

Hemliga uppgifter sparas
Det finns regler för hur nära ett bunkringsfartyg som ska fylla på olja får gå för att det just då inte ska vara möjligt att placera en sprängladdning på skrovet.

Sådant förs ner i en mapp, en hemligstämplad mapp för varje fartyg. Mappen finns sen i ett välbevakat arkiv på Sjöfartsverket.

Om Sverige är långt framme, är det inte så i många andra länder. Det som då kommer att hända är att fartyg flaggade i de länderna inte kan anlöpa hamnar hur som helst.

– Det blir nyttjandeförbud för det fartyget med omedelbar verkan. De får inte segla vidare innan de har åtgärdat det som reglerna kräver, säger Ronnie Hansén.

Du tror att det kommer att hända?

– Ja, det tror jag kommer att hända, säger Hansén.

Ronnie Hansén ser uppriktigt sagt riktigt trött ut när Ekot träffar honom på hans kontor några meter från vattnet i Göteborgs hamn. Dagen innan kom han hem sent från en inspektion i Tyskland av ett svenskflaggat fartyg.

Han och hans kollegor har gjort många övertimmar de senaste månaderna. Övertidstaket på 200 timmar är nära och än är inte alla fartyg inspekterade.

– Vi jobbar oerhört mycket just nu och det är övertid varje dag för all personal, mest för de som sysslar med inspektioner. Det rör sig om tio till femton timmar varje vecka, säger Sjöfartsinspektionens chef Ronnie Hansén i Göteborg.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".