Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Färdtjänstklagomålen ökade med 25 procent

Publicerat tisdag 8 februari 2011 kl 16.10
"Har ont i magen när jag väntar på färdtjänsten"
(2:08 min)
I Stockholms län görs en tredjedel av alla färdtjänstresor som görs i Sverige. 2009 kom i snitt 400 klagomål på färdtjänsten varje månad. Förra året var siffran 500, en ökning med 25 procent. Foto: Scanpix.

En tredjedel av alla landets färdtjänstresor sker i Stockholms län, och där har klagomålen ökat med 25 procent under 2010 jämfört med året innan.

Samtidigt kräver trafikforskarna bättre säkerhet i färdtjänsten. Politikerna tycker att verksamheten fungerar bra, men det är inte alla resenärer som håller med om det.

– Jag har ont i magen ganska ofta när jag väntar på färdtjänsten. Ska den komma, eller inte, hur ska jag bli behandlad? Är det en trevlig karl som är vänlig och hjälper mig till dörren och från dörren?

Det säger Kerstin Lindén som är 88 år, synskadad, och har svårt att gå. Men hon ska inte oroa sig, anser Carl Grufman, ordförande i Färdtjänstberedningen och ledamot i trafiknämnden.

– Man ska kunna lita på att bilen kommer i tid, man ska få ett bra bemötande av färdtjänsten och naturligtvis ska man kunna känna sig trygg med själva resan, säger han.

I Stockholms län görs en tredjedel av de 10 miljoner färdtjänstresor som görs i hela Sverige varje år. 2009 kom i snitt 400 klagomål på färdtjänsten varje månad. Förra året var siffran 500, en ökning med 25 procent.

Men det kan finnas ännu fler som är missnöjda, tror trafikforskaren och lektorn vid Lunds universitet Anders Wretstrand.

– Det kan finnas personer som ibland kanske inte kan kommunicera att det har hänt någonting för att man är rädd för att man inte ska få god service nästa gång.

Klagomålen är ingen Stockholmsföreteelse. Bland annat Göteborgsposten och Sydsvenskan har tidigare berättat om missnöjda färdtjänstresenärer. Och färdtjänsten behövs, bland annat för transporter till och från sjukhus.

– Det är en fantastisk förmån, men varför ska det skötas så illa, säger Kerstin Lindén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".