Missnöjet växer mot mobiloperatören 3

Missnöjet med mobiloperatören 3 växer nu bland bolagets kunder. På både Post och Telestyrelsen och Konsumentverket tar man emot samtal om klagomål från upprörda kunder.

Stefan Olsson är kritisk till hur företagets tjänster fungerar.

– Hör du mig nu, men nu hör inte jag dig, nu klipper det. Jag får ringa på den fasta telefonen i stället, säger Stefan Olsson i sin 3- telefon.

Ingen täckning 
Stefan Olsson är egenföretagare och konsult. För honom är telefonen ett av de viktigaste arbetsredskapen.

Hemma i villan i Bromma, strax utanför Stockholm, där han har sitt kontor, fungerar inte hans nya 3G-telefon, trots att mobiloperatören 3 uppger att täckningen ska vara fullt tillräcklig för både röst och videosamtal.

– Det är allvarligt! För många är det inte bara en nöjesmaskin utan ett arbetsverktyg. Ska man använda sin mobiltelefon i diskussioner med affärsklienter och andra kollegor är det viktigt att det fungerar och att man kan lita på att man kan föra en diskussion, säger Stefan Olsson.

Många klagomål
Stefan Olsson är inte ensam om att vara missnöjd med sitt 3-abonnemang. Post och Telestyrelsen har hittills fått 34 klagomål i år från missnöjda 3-kunder. Även Konsumentverket har fått ta emot flera samtal.

– Vi är medvetna om problemet, men vi har också väldigt många nöjda kunder, konstigt nog. Folk som uppskattar mervärdet av att komma över i 3G-telefoni, framtidens telefoni, är större än problemen.

”Engagerade kunder”
Några av 3-kunderna har till och med gått så långt att de skapat en egen hemsida för att visa sitt missnöje.

– För det första ser jag det som att jag tycker det är bra att kunderna är engagerade. Det är genom observanta och engagerade kunder som vi lär oss mer hela tiden. Eftersom det är ny teknik och teknologi gör man misstag och vi är också väldigt snabba på att rätta till våra misstag, säger Helena Westin, marknadschef på mobiloperatören 3.

Är det ni själva som lagt in positiva omdömen om er själva på den här sajten?

– Jag får tyvärr erkänna att det var några snabba medarbetare, som blev oerhört sårade och la in positiva omdömen. Vi har stoppat det helt och har en person på vår pr-avdelning som kontrollerar det här, säger Helena Westin, marknadschef på mobiloperatören 3.

Robert Andersson
robert.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".