Turistföretagarna Katrin Grönlund och Paula Fahlander.

Turistföretag ska värderas med stjärnor

"Kvalitén behöver höjas"
2:07 min

Svenska turistföretag kan komma att klassificeras, såsom restauranger och hotell, med stjärnor. Modellen kommer från Skottland och har testats i Västsverige det senaste året med positivt resultat. Nu ska fler regioner ta efter.

– Jag tycker det låter spännande, säger Paula Fahlander, som driver ett turistföretag i Luleå. Jag skulle se det som en utmaning och tänka att varje gäst är den här personen som kommer och ska bedöma.

Klassificeringssystemet, som testats bland ett 30-tal turistföretag i Västra Götaland det senaste året är samma system som 9 000 företag i Skottland idag är anslutna till.

Det går ut på att professionella rådgivare besöker företagen som förklädda gäster. Därefter ges ett skriftligt omdöme och ett betyg från noll till fem stjärnor, baserat på olika kriterier och beroende på vilken typ av företag det handlar om.

Ett kriterium kan vara bemötande och punktlighet hos guidefirmor eller transportföretag, som ska hjälpa turister när de planerar sin semester.

Kvalitén inom svensk turism behöver höjas, enligt Agneta Florin på Tillväxtverket, som delvis står bakom projektet.

– Vi har sett exempel på att man inte alltid är nöjd med den kvalitén som svenska produkter har. Här måste man hitta ett sätt för att se var bristerna finns och åtgärda dem. Tanken är att man ska utveckla ett sådant här system i Sverige, säger hon.

Pilotföretagen i Västra Götaland har än så länge inte behövt visa upp sina omdömen för gästerna, vilket är fallet i Skottland, men det kan bli så även i Sverige. Reaktionerna från företagen är positiva och nu ska modellen testas i ytterligare nio län.

Projektet är en del i att nå det nationella målet om att fördubbla den svenska turismens omsättning till år 2020, från dagens 250 miljarder kronor till 500 miljarder.

Finns det risker med att bli märkt som ett mindre bra företag?

– Det är ju inte så roligt att få ett dåligt omdöme, men för oss skulle det passa väldigt bra, säger Paula Fahlander. Vi är inte rädda för kritik. Vi tar gärna emot det, för det gör ju bara att man blir ännu bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".