Miljövänlig bensin bara i Stockholm

Bara var tredje av de stora bensinbolagens sjöstationer och marinor säljer alkylatbensin direkt från pumpen i år.

En genomgång som Ekot har gjort visar också att alla de 18 nya pumparna för alkylatbensin som installerats bara har satts upp i Stockholmsområdet.

Det var i slutet av 80-talet som alkylatbensin lanserades som ett miljövänligare alternativ till två-taktsmotorer för båtar, gräsklippare och motorsågar.

Genom att använda alkylatbensin kan upptill 90 procent av utsläppen i luften och vattnet av giftiga och cancerframkallande kolväten minskas. Dessutom minskas utsläppen av koldioxid.

I Sverige finns över en halv miljon båtar med utombordsmotorer. Varje sommar släpper de, enligt Naturvårdsverket, ut 15.000 ton kolväten. Alkylatbensin skulle minska utsläppen betydligt.

”Det borde satsas mer”
I Laholm, någon mil inåt land från södra hallandskusten, ligger företaget Liljeqvists motorer. Här säljs alkylatbensin för lite mer 13 kronor per liter ur pump.

Kunderna har med sig egna plåt- och plastdunkar som de tankar i. Här i södra Halland finns det ingen sjöstation från de stora bensinbolagen som säljer alkylatbensin.

Fredrik Henningsson, tappar i det sista i plastdunken och säger att han absolut vill att det ska bli fler tappställen för alkylatbensin, särskilt på västkusten.

– Det borde satsas mer på alkylatbensin på västkusten?

Men då kommer du att bli utkonkurrerad?

– Nej, det är ju marknadsföring. Man kommer ju få sålt mer bensin. Fler får reda på att alkylatbensin finns

Företagen vågar inte investera
Ekot har varit i kontakt med de stora bensinbolagen, Shell, Statoil, OKQ8, Preem men också med Aspen som säljer till t.ex. Laholmsföretaget. I år säljs alkylatbensin vid var tredje båt- eller sjöstation, eller marina i Sverige. I exakta tal är det 24 såna sjöstationer. 18 av de 24 stationerna som installerat en pump för alkylatbensin, finns alla 18 i Stockholmsområdet.

Tommy Nordin är VD för Svenska Petroliuminstitutet där de stora bolagen är medlemmar.

Jag tror inte att det har någonting med det här Stockholm-Göteborgsyndromet att göra. Jag tror helt enkelt att bolagen har svårt att få ut det här i vissa delar av landet.

Det är helt enkelt egna företagare som inte vågar ta investeringen, säger Tommy Nordin. Han menar att så fort återförsäljarna märker att efterfrågan ökar, så vill man vara med och sälja produkten.

– Jag tror att det är svårt i början, men när konsumenterna väl förstår hur bra det här är, så kommer man att efterfråga det i sån grad att återförsäljare kommer att marknadsföra det hos bensinstationerna.

Sommestad kritisk
Miljöminister Lena Sommestad är kritisk mot bensinbolagen som inför den här sommaren lovat en storsatsning på att sätta upp pumpar med alkylatbensin på sjöstationer och marinor.

– Nu måste bensinbolagen också satsa på västkusten. Jag kallade upp alla stora bolag i våras och framförde regeringens förväntningar att bensinbranschen nu visar att man kan distribuera alkylatbensin över hela landet, säger Lena Sommestad.

Det är den stora miljöförbättringen som gör att regeringen ökat trycket på bensinbolagen så att bensinen ska vara tillgänglig för så många som möjligt.

Lena Sommestad ställer nu sitt hopp till båtägarna för att trycket på bensinbolagen ska öka ännu mer.

– Det som jag har gjort, och kan göra igen är att tala med bensinbolagen. Vi behöver hjälp av konsumenter, båtklubbar och andra. Så det är mitt råd till västkusten, fråga efter alkylatbensin, säger Lena Sommestad.

Jan Andersson, Ekot i Göteborg.
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista