Utredning får skarp kritik av Skolverket

Skolverket riktar skarp kritik mot förslaget att betygen ska få mindre betydelse vid intagningen till universitet och högskolor i framtiden. En statlig utredning menar att elever väljer lätta kurser för att få bra betyg.

– Det är en myt, en fördom, att man läser thailändsk matlagning och dans i stället för att fördjupa sina kunskaper i matematik, fysik, kemi och så vidare. Det är viktigt att det kommer fram, säger Per Thullberg, chef för Skolverket. 

Menar ni att utredaren har gått på fördomar och myter i sina förslag?

– Ja. Mycket tyder på att utredaren Lars Lustig har dragit allt för stora växlar på för lite empiri.  

Förslaget i den statliga utredningen går ut på att betygen som eleverna får när de går ut gymnasiet ska bli mindre viktiga i framtiden.

Istället ska högskoleprovet och liknande andra prov få större betydelse för vilka elever som kommer in på högskolorna.

Det vill skolverket stoppa.

Betygen stimulerar eleverna att jobba i skolan och de flesta eleverna läser seriösa fördjupningskurser, ytterst få taktikväljer kurser för att mygla till sig högre meritvärden, menar Per Thullberg.

Slår vakt om andra chansen
Och skolverket vill inte att elever ska stoppas från att komplettera sina betyg på komvux för att kunna komma in på högskolan som utredningen föreslår. Den andra chansen har räddat många elever från studiesvaga hem, menar Per Thullberg.

– Man måste vara noga så att den andra chansen inte försvinner. Alla ungdomar vet inte vad de vill göra när de är 15 år. Alla utvecklas inte likadant. Vi vill slå vakt om det som kännetecknat svenska utbildningspolitik; att hålla den andra chansen öppen, säger han.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".