EFTER OLYCKAN NÄRA KOSTER

Krav på lotsar genom marina nationalparker

1:14 min

Oljeläckaget från det fartyget som har gått på grund utanför Oslofjorden har stoppats och oljan hindras nu med hjälp av länsar från att sprida sig i området. Nu höjs röster för att fartyg som passerar genom nationalparken ska ha en lots ombord.

Det kalla vattnet gör det extra svårt att få upp den tjocka oljan.

Gynnsamma vindar och strömmar har gjort att den mesta oljan har drivit ut till havs, vilket gör att den svenska nationalparken Kosterhavet eller svenska öar inte är hotade som det ser ut just nu. Ön Koster ligger bara drygt 1,3 landmil från platsen.

I norska Hvalers kommun, där oljan har drivit iland, är man mycket upprörd efter olyckan och anser att den tunga trafiken i området måste ses över, och att även den svenska kusten kan hotas vid en olycka.

Det var på torsdagskvällen som det isländska containerfartyget Godafoss gick på grund i Norges enda marina nationalpark, Ytre Hvaler i Oslofjorden. Nationalparken hänger samman med svenska Kosterhavets nationalpark.

Fartyget hade 500 ton råolja i bränsletankarna. Hur mycket som har läckt ut är inte klart, men det handlar sammanlagt om ett nästan ett milslångt fält som dels har förorenat havsnationalparken och dels har nått land på några av de norska öarna i närheten.

Oron är nu stor att fågellivet i området ska drabbas.

Strax innan grundstötningen hade Godafoss släppt av sin lots. Det här var den andra grundstötningen i nationalparken på bara några månader och nu höjs rösterna för att fartyg – om de med last ska få passera genom den känsliga havsnationalparken – ska ha en lots med sig.


Mer hos P4 Väst:


Jenny Sanner Roosqvist, Helsingfors

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista