Mäklare konkurrerar ut privatsäljare

Intresset är för svalt och det är svårt att ta in annonser från privatpersoner. Så försvarar sig bostadshemsidorna mot kritiken från Konsumentverket om att de begränsar konkurrensen genom att bara ta in mäklarannonser.

Konsumentverket tycker hindren är för stora för den som vill undvika höga mäklararvoden genom att på egen hand sälja sin bostad. Särskilt spärren mot privatannonser på de stora bostadshemsidorna upprör verkets expert, Sverker Thorslund.

– I allt väsentligt har fastighetsmäklarna själva ensamma tillgång till de webbplatser där bostäder marknadsförs. Hemnet och Bovision kan självsäljare inte komma åt och det är ett stort konsumentproblem, säger han.

”Inget intresse för privatannonsering”
Hemsidornas företrädare försvarar sig. Det är för svårt att skilja mellan mäklares och privatpersoners annonser, enligt Peter Lundell, vd för Hemnet.

– En av de stora frågorna är hur vi skiljer på objekten, hur köparna ska se vilka objekt som är via mäklare och därmed har det skydd som lagstiftningen ger och vilka som är via privatperson. Vi kan väl också konstatera att det inte är speciellt många personer som vill ha in sina privatobjekt på Hemnet, säger han.

Andelen som säljer hus eller lägenhet utan att anlita mäklare har minskat med två tredjedelar på tio år. De oberoende branschbedömare som Ekot talat med förklarar det just med mäklarnas dominans över internetannonseringen. Det tror inte Peter Lundell på.

– Den siffran har ju gått ner ganska kraftigt sista åren. Det är mer sättet som prisbildningen sker på idag som är dämpande. Idag är det oftast en budgivning, ett högt tryck på marknaden. Det är svårt att se vad som är rätt pris på objektet, menar han.

Misslyckat försök
Ingemar Nilsson är vd för den andra stora bostadshemsidan, Bovision. Och efter ett misslyckat försök att låta privatpersoner hyra ut sina sommarstugor tänker inte heller han släppa in några självsäljare på Bovisions hemsida.

– Vi har försökt med förmedling av sommarstugor. Det var en bra tjänst med över 1 000 deltagande som gick jättebra så länge den var gratis. Sen när vi ville börja ta betalt var det bara 20 procent som ville vara kvar och då fanns det ingen ekonomisk bärkraft, så vi är lite brända när det gäller den privata marknaden, säger han.

Kalle Nilsson
kalle.nilsson@sr.se 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".