Kontokortsbedrägerierna ökar

En ny form av bedrägerier har börjat dyka upp i Sverige. Bankkunder blir lurade att lämna ifrån sig personliga uppgifter via mejl eller telefon och blir sedan av med sina kontokortspengar.

– Hej, jag ringer angående ditt kreditkort. Det har skett några märkliga transaktioner den senaste tiden. Nu behöver vi ditt kortnummer, lösenord och koder för att reda upp de här trassliga affärerna.

Ja, så kan det låta när en bedragare tar kontakt med dig. Bedragaren uppger att hon företräder ett känt bolag, oftast en bank eller ett kreditkortsföretag och försöker få dig att lämna ifrån dig personlig information som kortnummer, kontonummer, lösenord och koder.

Proffsigt bedrägeri
Information som bedragaren sedan använder för att handla och göra uttag på ditt kreditkort eller konto.

– De som ringer eller de e-mejls som sänds är väldigt proffsiga, de låter väldigt förtroendeingivande. Sedan säger man också att du råkat ut för ett bedrägeri och vi vill hjälpa dig. Då blir man väldigt nervös, säger Britt-Marie André, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.

”Phishing”
Än så länge har det endast förekommit ett fåtal fall av den här typen av bedrägerier, kallade för phishing. I USA, Storbritannien och Australien är problemen större. Bara i USA anmäls 40 misstänkta fall varje dag. Därför uppmanar nu Konsumenternas bank- och finansbyrå alla kreditkortanvändare att vara försiktiga.

– Svara aldrig på sådana samtal eller mejl för en riktig bank skulle aldrig fråga vad du har för lösenord eller användarnamn, säger Britt-Marie André.

Robert Andersson
robert.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".