Semester är tid för bedrägeri

Så här i sommartider ökar risken för att bli utsatt för kontokortsbedrägerier. Konsumenternas bank- och finansbyrå får ta emot tusentals klagomål och det vanligaste är att folk hävdar att någon tömt deras konto på pengar.

Trots att flertalet svenskar är vana kortanvändare, är bedrägerier ett fortsatt stort problem. På Konsumenternas bank- och finansbyrå tar man emot ungefär 4 500 klagomål varje år från missnöjda bankkunder.

Ökad risk på semestern
Kortbedrägerierna fortsätter att vara ett av de enskilt största klagomålen, med runt 500 fall varje år. Semestertider innebär ökad risk för att bli av med sitt kort.

– Till viss del är den större eftersom man har med sig kortet till fler ställen, man rör sig mer i offentliga miljöer. Man är på hotell och på stränder, och så vidare, säger Britt-Mari André, chef för konsumenternas bank- och finansbyrå.

Måste ha koll på kortet
Ett förlorat bankomatkort kan bli en kostsam historia. Som kortinnehavare har du ett omfattande ansvar för att ständigt ha uppsikt över ditt kort. Om du anses ha agerat vårdslöst får du som kund, stå för hela det förlorade beloppet.

– Tillämpningen om man blir ersättningsskyldig är ganska strikt. Man måste ha kortet på sig, man ska ha det i sina byxor, i en handväska som man håller i, eller i sin jacka. Så fort man tar det utanför sin kropp, så måste man ha uppsikt över det hela tiden. Så har du exempelvis en handväska som ställer ifrån dig på ett bord måste du ha uppsikt på den hela tiden och titta på den.

Och om jag inte har det?

– Då får du inte tillbaks pengarna från banken, säger Britt Mari André.

Robert Andersson
robert.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".