Ny bensinskatt ska minska utsläppen

Det ska bli dyrare att köra gamla och bensintörstiga bilar och även att köra förmånsbilar privat, föreslår Naturvårdsverket och Energimyndigheten.

Nu ska det bli dyrare att smutsa ner med avgasångor, det föreslår Naturvårdsverket och Energimyndigheten i ett underlag till en ny miljöpolitik som regeringen tog emot på tisdagen

– Jag tycker att bilismen redan är väldigt hårt beskattad, jag tycker inte att man ska lägga på mer, säger Lars Boberg, en av kunderna på en bensinmack i centrala Stockholm.  

Billigare att köra bensinsnålt
Det kan bli dyrare att köra bil för dem som har tunga, bensintörstiga bilar, skatten för dem kan att höjas med upp till 1 200 kronor per år.

För den som däremot kör en ny bil som drar lite mindre kommer skatten att sjunka. Kostnaden kommer att bli 800 kronor lägre än i dag. 

Förslaget kommer från Naturvårdsverket och Energimyndigheten, för att Sverige ska klara utsläppsmålen till år 2010.  

Dessutom ska det bli dyrare att köra förmånsbil på fritiden för dem som har fri bensin. 

– Sverige har en bilpark som är tung, drar mycket bränsle och som släpper ut mycket koldioxid. Det styrs till en del av de förmånsbilar vi har, där inte de vanliga styrmedlen slår igenom fullt ut, säger Tom Hedlund, enhetschef på Naturvårdsverket.

”Rimligt att betala mer”
Motormännens vd Maria Spetz tror inte att förslaget kommer att leda till något annat än högre intäkter till statskassan, men Morgan Gustavsson är en av de bilister som välkomnar förslaget.

– Ju mer fordonet drar, desto mer ska man betala i skatt. Det låter rimligt, säger han.

Marcus Ålsnäs
marcus.alsnas@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".