TV3 fällt för diskriminerande reklam

ERK, näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam har fällt TV3 för utomhusreklamen till dokusåpan Fame Factory.

– Den har fällts för att den av rådet ansågs vara objektifierande reklam, säger Jan Fager, sekreterare i ERK.

– Man har använt kvinnans kropp som blickfång utan tillräckligt motiverat samband med att marknadsföra produkten eller tjänsten. I det här fallet var det programmet Fame Factory, säger han.

Ska vara ironisk
En ung kvinna i miniklänning som lutar sig framåt så att brösten framhävs. Huvudet är utanför bilden, bara kroppen syns. Nedanför urringningen står texten ”mer talang”.

Enligt Anders Nilsson, vd för TV3 så var syftet med annonseringen att visa på avd en artist kan bli utsatt för och att det fanns en ironisk poäng i annonsen.

Ironin gick inte fram enligt etiska rådet som tycker att annnonsen är kränkande.

”Unga flickor utsatta”
Inte heller den socialdemokratiske riksdagsledamoten Carin Lundberg förstod ironin och hon är inte ensam.

Den här enskilda affischen har dragit på sig ett 70-tal anmälningar, vilket gör den till den mest anmälda reklamen sedan 70-talet.

Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam inrättades i slutet av 1988. Carin Lundberg är en av de som anmälde TV3.

– Jag tycker att det är bra att de drar en gräns av något slag. Det kan inte finnas skäl att använda kvinnokroppar så här och säga att en ung bar kvinnokropp med stora bröst är lika med talang. Det är särskilt unga flickor som är utsatta idag. Jag tycker nästan att det här var en form av övergrepp på dem, säger Carin Lundberg.

Sanna Wiberg
sanna.wiberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".