Elever får betala för skolutflykter

Var tredje kommun låter eleverna betala för skolutflykter och andra aktiviteter som görs inom grundskolan. Det visar en undersökning som Majblommans Riksförbund har gjort och som presenteras på torsdagen.

Majblomman hjälper barn som bor i fattiga familjer med bidrag till olika skolaktiviteter. Generaldirektören Lena Holm menar att kommunerna bryter mot skollagen.

– Det är var tredje kommun som bryter mot skollagen och säger att man tar ut avgifter i skolan och det är mycket allvarligt, säger Lena Holm.

Var tredje kommun tar ut avgifter
Majblomman har fått svar från 239 kommuner. På frågan om skolorna tar ut avgifter för skolutflykter, matsäck, museibesök, klassresor och andra aktiviteter, svarar alltså var tredje kommun att de gör det.

Mer än en tredjedel uppger att det händer att föräldrar eller lärare hör av sig till kommunen för att försöka få hjälp med pengar till olika skolaktiviteter.

”Orättvist”
I solen i Almedalen på Gotland sitter sommarlovslediga Famma Mdow. Hon går i Björkhagens skola i Stockholm och hon tycker att avgifter är dåligt.

– Vi skulle paddla i skolan och då var alla tvungna att betala pengar även fast det var någonting man var tvungen att göra. Men sedan insåg lärarna det och tog upp det med rektorn. Då fick vi tillbaka de pengar vi hade betalat.

Hur mycket handlade det om?

– 300 kronor per person.

Tänjbar gräns
Den kommunala skolan ska vara avgiftsfri och lika för alla. Men i skollagen står att skolorna i ”enstaka fall” kan låta eleverna stå för en ”obetydlig kostnad”.

Och det är här Lena Holm anser att skolorna bryter mot lagen. Det handlar inte om enstaka fall eller om obetydliga kostnader för eleverna.

– Det är den obetydliga kostnaden som har blivit ett gummiband i det begreppet. Det kanske inte handlar om tio kronor nu utan det handlar om hundra kronor som är en ”obetydlig skolavgift”. Det är inte lämpligt, säger Lena Holm.

Utanförskap
Hälften av kommunerna har ett kostnadsfritt alternativ för eleverna. Men Lena Holm säger att det bara leder till utanförskap för fattiga barn som inte kan följa med.

Fanny Svensén och Famma Mdow på Björkhagens skola håller med.

– Ett alternativ var att man bara satt i klassrummet med en av lärarna som inte skulle följa med och pluggade andra saker. Och det kan man ju inte tycka är så himla kul, säger Fanny Svensén.

– Det är ju taskigt, för om man inte hade de pengarna så blir man tvungen att plugga istället. Alltså om man inte får göra det roliga som de andra får, säger Famma Mdow.

Cecilia Roos
cecilia.roos@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".