I Almedalen kan företag påverka politiken

Politikerveckan i Almedalen går mot sitt slut. Men det är långt ifrån bara politiker och journalister som haft bråda dagar under veckan. Företag och intresseorganisationer lägger ner alltmer resurser på att försöka påverka politiken.

Det är fullsatt i kårlokalen i Visby. Två kommunikationsbyråer har anordnat seminarium om hur man kan driva effektiv opinionsbildning. En av talarna är Jens Spendrup, ordförande i bryggareföreningen.

– Jag är här för att arbeta för sänkta ölskatter. Det enklaste sättet att få fram med sitt budskap till politikerna är att fråga om man får sätta sig ner och prata med en politiker. Sedan kan man också skriva debattartiklar eller ställer upp i seminarier under veckan, det har jag gjort, säger han.

Hundra seminarier
Jens Spendrup är inte ensam om att försöka bilda opinion. Av de över hundra seminarierna som hålls här är det bara en mindre del som arrangeras av de politiska partierna. Fackförbund, arbetsgivarorganisationer och företag står för merparten. Bo Krogvig jobbade tidigare med att föra ut socialdemokraternas åsikter. Idag gör han samma sak på uppdrag av företag och organisationer.

– Det här är som Stockholms bilsalong fast för åsikter. Jag tycker att det är bra att både företag och företagarorganisationer har blivit vassare. Precis som att jag tycker att det är bra att fackföreningarna förmår att formulera sina uppdrag, säger han.

Helt ny bransch
Men alla företag kan ju inte vara bra på opinionsbildning, och det har skapat en helt ny bransch av konsulter eller kommunikatörer som de gärna vill kalla sig. Bo Krogvik är en av dem.

– Den som är företagare ska inte vara bra på opinionsbildning. Han ska vara bra på att tillverka sin produkt, eller tillhandahålla sin tjänst. På samma sätt som man kanske hyr in städhjälp till kontoret, eller dataexpertis, så kan man också hyra in expertis som kan hjälpa en att komma in i korridorerna där de viktiga besluten fattas, säger kommunikationskonsulten Bo Krogvig.

Martin Ahlquist
martin.ahlquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista