Rekordmånga sjöfyllon i år

Hittills i år har sjöpolisen i Stockholm omhändertagit rekordmånga fulla båtförare. Men frågan är om det beror på att båtfolket dricker mer eller på att sjöpolisen blivit bättre på att ta fast dom som kör berusade.

I hamnen i Nacka strand i Stockholm ligger två blåvita polisbåtar och en gummibåt och vaggar lite sömnigt i väntan på att en ny arbetsdag ska börja. Bryggan knakar och det luktar diesel.

Här jobbar Rino Carlsson, som har varit sjöpolis i sju år. Han tror inte att rekordsiffrorna beror på att folk dricker mer, utan snarare på att sjöpolisen blivit effektivare.

– Helt klart har vi ökat våra kontroller om man jämför med tidigare år. Möjligheten att upptäcka brott har stigit, och därmed även anmälningarna, säger han.

Dubbelt så många personer
Hittills i år har sjöpolisen i Stockholm omhändertagit 49 personer som varit för fulla för att köra sina båtar. Det är mer än dubbelt så många som samma period förra året då man tog 22 personer.

Rino Carlsson tror att det kommer bli en rekordsommar för sjöpolisen i Stockholm.

– Vi räknar med att antalet kommer stiga betydligt om det fortsätter i den takten som det gjort hittills. Redan nu är vi uppe i rekordantal anmälda sjöfyllon. Vi räknar med att det blir en hel del till, säger han.

Sjökrogarna får skulden
Det stora antalet sjökrogar får ibland skulden för den rikliga båtfyllan.

På Fjäderholmarna i Stockholms skärgård stannar många till för att fylla ny bensin i båten eller hoppa i land och äta lite rökt fisk och ta någon öl. Men hur mycket är det egentligen okej att dricka innan man sätter sej i båten och kör hem? Svaren varierar i en snabbenkät.

– Några öl och någon konjak.

– Två glas vin kanske?

– Jag tycker inte att det är okej att dricka när man är på sjön. Speciellt inte när det gäller motorbåtar.

– Egentligen tar man väl en öl, men det får stanna vid det.

Den enda uttalade gränsen för fylleri på sjön går vid 1,0 promille, och kallas då grovt sjöfylleri.

Lagskärpning mötte protester
Lagen har anklagats för att vara tandlös och det har talats om att skärpa den och införa en gräns för vanligt sjöfylleri på 0,2 promille, precis som för bilförare.

Men förslaget möttes av så starka protester att det inte blev någon ändring. Nu har regeringen tillsatt en ny utredning som ska vara klar i december 2005.

Sjöpolisen Rino Carlsson är nöjd med lagen som den är. Han vill inte ha någon ny gräns, för han tycker inte att man kan jämföra trafiken på sjön och på vägarna. Han påpekar att man kan bli dömd för sjöfylleri även om man har mindre än 1,0 promille alkohol i kroppen.

Malin Axelsson
malin.axelsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista