Väntan på tåget kan ibland bli lång.

Stort intresse för resegaranti överraskar SJ

Ett halvår efter att SJ införde sin nya restidsgaranti har 30 000 personer blivit kompenserade. Intresset har varit större än förväntat.

Sedan SJ:s nya restidsgaranti infördes i januari har SJ tagit emot 35 000 ärenden från kunder som begärt kompensation för att de har blivit försenade när de åkt med SJ.

Enligt SJ har mer än nittio procent av dem som bett om kompensation fått det. Det betyder att mer än 30 000 personer har fått sin ansökan om kompensation beviljad.

Den som får rätt enligt restidsgarantin får ett värdebevis som motsvarar kostnaden för den resa som blev försenad. Värdebeviset gäller nästa gång kunden vill köpa en biljett hos SJ.

Hittills i år har SJ lagt ut 5,6 miljoner kronor på sådana värdebevis.

Stort intresse
Intresset för den nya restidsgarantin har överträffat SJ:s förväntningar säger Sven Ingvar Håkansson som är pressinformatör på SJ.

– Det är ju väldigt svårt att i förväg veta hur det slår, för det är ju något helt nytt att ha en restidsgaranti på tågresor i fjärrtrafik. Men vi är nöjda så här långt, säger han.

Men alla utnyttjar inte SJ:s restidsgaranti även om de borde.

En av dem är Lina Harbom Hedberg som skulle med ett tåg på Stockholms Central.

– Jag är för lat, och kastar biljetterna på tåget. Så jag har inte haft möjlighet att skicka in dem efteråt, säger Lina Harbom Hedberg, en av SJ:s resenärer.

Marcus Ålsnäs
marcus.alsnas@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".