Ökad prispress för Samsung

Mobiltelefontillverkare Samsung, som  kom med sin rapport för det andra kvartalet i fredags, visade en nettovinst motsvarande 20 miljarder kronor. Det är en nästan tredubblad vinst mot föregående kvartal. Men lönsamheten på mobiltelefonförsäljningen har sjunkit.

Samsungs har lockat mobiltelefonköparna med många vikbara modeller och telefoner med färgskärmar. Dessutom var företaget snabba med att komma med många olika sorters kameramobiler, vilket kunderna gillade.

Men prispressen på just kameratelefonerna gjorde att vinsten per telefon minskade med 10 procent i jämförelse med kvartalet innan. Konkurrenten Nokia tjänade drygt 3 procent mer på varje såld telefon än vad Samsung gjorde.

Men företaget räknar nu med att kunna ta ut ett större genomsnittligt försäljningspris det tredje kvartalet genom att öka försäljningen av dom dyrare telefonerna. Detta samtidigt som Nokia tvingats att sänka sina priser för att försvara sin marknadsandel.

Samsungs tredubblade vinst förklaras mest med en stark försäljning av minneskretsar till datorer och platta TV-skärmar där företaget är världsledande. Men man räknar med att vinsten där kommer att minska - då analytiker spår att priserna på platta TV-skärmar kommer att sjunka med så mycket som 25 procent i slutet av året.

                                                   Margita Boström Bangkok

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".