Tåg inte tillräckligt säkra för tunnlar

Dagens persontåg är inte tillräckligt säkra för att köras i de nya järnvägstunnlarna som nu byggs bland annat genom Hallandsåsen. Det kan leda till att SJ måste investera miljontals kronor för att anpassa sina tåg.

– Vissa X2000-tåg klarar inte av de här kraven. De måste vara ombyggda för att kunna köra i Hallandsåstunneln, säger Tord Persson som är projektansvarig vid tunnelbygget i Hallandsåsen.

Tord Persson har varit med och tagit fram de strängare säkerhetskraven som ska gälla för tåg som ska köra i Citytunneln, Hallandsåsen och Botniabanan. Lokföraren måste till exempel kunna bestämma var tåget ska stanna även om passageraren drar i nödbromsen mitt i en tunnel.

Det finns tid för att bygga om tågen
Något som SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson säger att alla X2000-tåg har idag. Men det finns saker som bara de X2000-tåg har som trafikerar Öresundsbron.

– Den förbindelsen kräver ett kompletterande kommunikationssystem, ombyggda dörrar, tvåströmsystem när det gäller strömförsörjningen och ett annat säkerhetssystem. Är det något som behöver kompletteras får vi modifiera tågen. Det är ju trots allt några år innan Hallandsåstunneln kommer öppna, så vi har tid på oss att bygga om tågen, säger han.

Kan bli dyrt
De här modifieringarna kan kosta en del, säger Sven-Ingvar Håkansson.

– När det gällde att bygga om tågen till Öresundstågen kostade det ett par miljoner, säger SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson.

Martin Hedberg
martin.hedberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".