Medan bantningsföretaget Xtravaganza förra året utnämndes till ett av Sveriges snabbast växande företag av DI, så har det varit kämpigt för många av deras franchisetagare. Foto: Linda Forsell/Scanpix.

Dålig ekonomi för Xtravaganzas franchisetagare

"Det är något systematiskt fel"
2:03 min

Kunder har blivit allvarligt sjuka när de gått på bantningsföretaget Xtravaganzas soppdiet. Men det är inte bara kunder som drabbats. Många av företagets franchisetagare runt om i landet går på knäna ekonomiskt.

– Jag tycker absolut att det bara är Xtravaganza AB som har den största vinsten av det här och sitter och äter av den största kakan, säger Tomas Anderbjörn i Umeå som nyligen gick i konkurs.

Medan bantningsföretaget Xtravaganza förra året utnämndes till ett av Sveriges snabbast växande företag av Dagens industri, så har det varit kämpigt för många av deras franchisetagare.

Flera av företagets viktcenter brottas med röda siffror och franchisetagare har fått ge upp sina bolag med stora förluster. Franchisetagare som Kaliber pratat med säger de förlorat hundratusentals kronor, trots att de lovats stora vinster snabbt. Att de fått se kalkyler som aldrig stämde.

Robert Dimmlich är vd för Franchisetagarnas riksorganisation och tycker inte det här verkar vara ett schysst franchisesystem.

– När man tittar på en kedja där det är flera handlare som det gått dåligt för, då utesluter jag att det är personerna det är fel på, därför att jag kan spåra en systematik. Det är inte en enskild person som gjort fel, det är något systematiskt fel.

Men för ägarna till Xtravaganza, Per Sundström och Frank Angelini, har det gått desto bättre. Xtravaganzas omsättning har vuxit från ett par miljoner kronor till 140 miljoner kronor på bara ett par år .

Dessutom äger Per Sundström och Frank Angelini också det bolag som importerar Xtravaganzas lågkalorisoppor, ett bolag med en omsättning på över 60 miljoner kronor. Men de bägge ägarna tillbakavisa kritiken om ett oschysst franchisesystem och att de ska ha visat felaktiga kalkyler för franchisetagare.

– Det finns ju exempel på hur man kan tjäna eller inte tjäna.

– Det är ju franchisetagaren som ska skapa det, vi skapar ju inga kunder.

Ni kan inte se några problem med den fördelningen som ni har gjort?

– Nej, om ett företag går bra så vill man ju starta ett annat företag, man vill ju utveckla och att pengarna ska växa, säger Frank Angelini och Per Sundström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".