Oseriösa företag kapar modem

Tusentals personer som har dator hemma har drabbats av modemkapning. De får betala för tjänster som de aldrig har beställt.

På torsdagen fälldes företaget Callmedia i marknadsdomstolen för att ha lurat surfande kunder att beställa tjänster ofta genom ett enda oavsiktligt klick.

Konsumentminister Ann-Christin Nykvist säger att problemet beror på att telemarknaden öppnats för fler aktörer.

– Det här är en konsekvens av att vi i dag har en större öppenhet, att vi har en marknad som har öppnats för konkurrens, att vi har många operatörer. Därför är det väldigt angeläget att vi stävjar de här problemen så inte konsumenten tappar förtroende för att vi nu har möjligheter att välja på den här marknaden, säger Ann-Christin Nykvist.

Saftiga räkningar
I höstas började modemkapning bli ett stort problem.

Tusentals kunder som fick felaktiga och saftiga telefonräkningar hörde av sig till konsumentverket och konsumentvägledare.

Förra våren stämde Konsumentverket företaget Callmedia i Malmö inför marknadsdomstolen för att modemkapning och för att ha försökt lura kunder att de måste betala för tjänster som de aldrig beställt.

Annika Hernodh är byråchef på Konsumentverket och har drivit fallet i Marknadsdomstolen. Hon berättar hur kapningen gick till.

– När man går in på sidorna eller råkar hamna där som många gör, så finns det en väldigt stor risk att man klickar fel. Det räcker för att få ett uppkopplingsprogram installerat i sin dator. Det programmet ringer sedan upp och då identifieras telefonnumret via en nummerpresentatör. Sedan skickar Callmedia ut en faktura till den kund som står för abonnemanget, Annika Hernodh.

Avancerad teknik
Kapningen är alltså en tekniskt avancerad och mycket svår för kunderna att förutse när man klickar sig fram på internet.

– Det är nog svårt att veta hur det här gått till alla gånger. Man kan ibland se att det finns en annan uppkoppling för att det tickar en liten klocka längst ner på datorskärmen så att man kan se hur lång datortiden varit.

– Om man sedan inte kopplar bort det programmet som har installerat sig i datorn, så ligger det kvar och då finns det en risk att det ringer upp igen och igen. Man kan ha fått väldigt många sådana här fakturor för uppkopplingar som ibland kanske kostar 300 kronor per uppkoppling, även om de bara är ett par sekunder, säger Annika Hernodh.

Stort konsumentproblem
Enligt konsumentminister Ann-Christin Nykvist är modemkapningar ett av dagens största konsumentproblem. I våras tillsattes en utredning som ska granska konsumentskyddet vid modemkapning.

I höst startar Konsumentverket en kampanj för att varna kunder som har modem. De ska också kartlägga omfattningen av ett nytt problem, att mobiltelefonkunder luras via sms-tjänster.

– Det finns goda skäl att ta krafttag och jag kan inte acceptera den här typen av blufföretag, så jag tänker inte lägga fingrarna emellan. Jag kommer att göra allt jag kan för att stoppa den här metoder som de här oseriösa företagen använder, säger Ann-Christin Nykvist.

Inga-Lill Hagberg
inga-lill.hagberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".