Annica Billström tycker det är märkligt att Volvo producerar den här typen av stora bilar.

S vill ha dyrare biltullar för stadsjeepar

Runt om i Europa förbereds en rad förslag för ökad beskattning av bränsletörstiga bilar. Finansborgarrådet i Stockholm, socialdemokraten Annika Billström, kan tänka sig att ha olika biltullar så att ägare till stadsjeepar och andra större fordon får betala mer.

– Om vårt försök med miljöavgifter till exempel skulle permanentas i Stockholm så skulle man kunna jobba med en differentiering av avgifterna för att styra mot miljövänliga fordon och miljövänliga drivmedel, säger Annika Billström.

Försöken med biltullar i Stockholm inleds i juni nästa år och pågår i drygt ett år. I det första ledet undantas endast så kallade miljöbilar och taxibilar från avgifterna som också kallas för miljöavgifter eller trängselavgifter.

Vill öka pressen på bilägarna
I samband med kommunvalet 2006 kommer stockholmarna att rösta om biltullarna ska vara kvar. Blir svaret ja vill Annika Billström öka pressen på de bilägare som köpt stora bränsletörstiga bilar som stadsjeepar.

– Man kan dels titta på fordonens storlek och dels på vilket bränsle som fordonen använder, säger hon.

Maria Spetz, vd på Motormännens riksförbund, är kritisk.

– Den gruppen som köper de här bilarna är inte särskilt priskänslig. Genom en ökad beskattning kan man möjligtvis nå finansiella mål men miljömålen uppfylls ju inte på det här sättet. Det verkar mer vara ett spel för gallerierna och inte en uppriktig miljöambition, säger Maria Spetz.

Ger Volvo skulden
Försäljningen av så kallade stadsjeepar fortsätter att öka och utgör numer runt sju procent av alla nyförsålda bilar. Bland välbärgade stockholmare har bilarna blivit särskilt populära.

Socialdemokraten Annika Billström lägger en del av skulden på Volvo personvagnar som just nu gör succé med stadsjeepen XC90.

– Jag tycker det är märkligt att Volvo, som vill vara ett miljöföretag, producerar den här typen av stora tunga fordon. Det vi ser i Sverige och i övriga Europa är ju en utveckling mot väldigt tunga, stora och bränsledrivande fordon. Det går tvärs emot den utveckling vi vill se där man istället har lätta och energisnåla fordon, säger Stockholms finansborgarråd, socialdemokraten Annika Billström.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".