Bränslekrävande bilar kan få högre skatt

Frågan om att koppla fordonsskatten direkt till utsläppen av koldioxid kan komma att tas upp redan i budgetförhandlingarna i höst.

Miljödepartementet driver på för att skatten ska bli fyra gånger högre än vad som föreslogs i regeringens egen utredning. Det avslöjar Katrin Zimmer, departementssekreterare på Miljödepartementet.

– I Sverige köper folk mycket tunga bilar som drar mycket bränsle. När man köper nya sådana bilar så betyder det att de kommer att vara kvar på marknaden länge och det betyder att utsläppen kommer att fortsätta, säger Katrin Zimmer, departementssekreterare på Miljödepartementet.

Utredning
I maj lämnade vägtrafikskatteutredningen in sitt betänkande till regeringen. I utredningen föreslogs bland annat att fordonskatten skulle knytas till koldioxidförbrukningen för att stimulera konsumenterna att köpa bilar som var mer bränslesnåla.

Men förslaget var i många ögon för milt. Fordonsskatten på en stadsjeep skulle bara öka med några hundralappar.

Alldeles för lite, enligt miljödepartementet som nu driver på inom regeringen för att skattehöjningen ska bli betydligt högre än så.

– Miljödepartementet vill ha en tyngre vägande koldioxidskattkomponent.

Hur mycket tyngre?

– Rapporter har visat att den skulle få en miljöstyrande effekt om den ökade fyra gånger. Just ni är det 12 kronor per gram Co2 per körd kilometer. Vi skulle vilja att den ökade till 40 kronor, säger hon.

Enad front
Att ett departement öppet redovisar sin åsikt på det här sättet hör till ovanligheterna. Normalt sett brukar regeringen ha en enad front utåt.

Miljödepartementets förslag ligger i linje med bland annat Vägverkets utredningar och skulle innebära en skattehöjning på nära åtta tusen kronor för de mest bränsleslukande stadsjeeparna.

Många liknande förslag förbereds runt om i Europa.

”Utsläppen kan ökas”
Ulf Perbo, vice vd på Bilindustriföreningen, är mycket kritisk till alla förslag som knyter skatten till bränsleförbrukningen på bilar. Han anser att transportsektorn tvärtom kan öka sina utsläpp.

– För 15 år sen tyckte vissa att mobiltelefoner skulle motarbetas. Ungefär samma krafter är emot statsjeeparna nu. Vissa länder, som Nordkorea och Albanien, har prövat att tala om för medborgarna vad de ska köra för bilar och det har ju inte visat sig särskilt bra för medborgarna, säger Ulf Perbo.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".